De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is opnieuw gedaald. De coronamaatregelen in Shanghai hebben nog altijd veel invloed op de markt. Inmiddels merken ook de grote jongens dat in de geplande afvaarten.
Het aantal coronabesmettingen in Shanghai is deze week naar het laagste niveau in zes weken tijd gedaald. Toch ziet de overheid er nog niets in om de maatregelen in de stad te versoepelen. Dit maakt dat de beschikbare export ondermaats blijft. De grote zeevervoerders – denk onder meer aan Maersk – hebben zodoende aangekondigd dat zij tot begin juni minimaal 33% van het geplande afvaarten vanuit Azië moeten annuleren. Dit is ook terug te zien in de containerprijzen voor de routes vanuit Azië. Zo is transport van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten met 3% gedaald, tot $12.217 per container. Vervoer van Shanghai naar Rotterdam werd afgelopen week 2% goedkoper, tot $9.824 per container.
Toch zorgen de hoge inflatie, stijgende verzendkosten en verstoringen in de haven van Shanghai er nog niet voor dat vanuit de Verenigde Staten minder vraag is naar overzees transport. Nieuwe cijfers van de National Retail Federation (NRF) laten zien dat de oceaanimport afgelopen maand een nieuw record heeft gerealiseerd. En verder verwacht de organisatie dat de oceaanimport deze zomer hoger zal komen te liggen dan vorig jaar. Die volumestijgingen kunnen volgens insiders een weerspiegeling zijn van de aantrekkingskracht van de vraag in het hoogseizoen, gezien importeurs de vertragingen van vorig jaar proberen voor te zijn. Voor komende weken wordt echter nog een stabilisatie van de prijzen verwacht.
Luchtvrachttarieven dalen ook
Niet alleen de tarieven voor containervervoer over zee zijn gedaald, ook de luchtvrachttarieven zijn afgelopen weke gedaald. De Freightos Air Index van Shanghai naar Noord-Europa is sinds begin april met 46% gedaald naar $6,33 per kilo. Daarnaast daalden de kosten voor luchtvrachtverkeer tussen Shanghai en de Amerikaanse westkust met 20%. Toch ligt de prijs nog fors boven het niveau van één jaar eerder. Dat is niet vreemd. Door de coronapandemie zijn de passagiersvluchten nog niet overal 100% hersteld.