De toeleveringsketen blijft dit jaar kampen met logistieke problemen. Dit komt onder meer door een tekort aan halfgeleiders (chips), overvolle havens en de nasleep van de blokkering van het Suezkanaal. Bedrijven over de hele wereld krijgen hun logistieke achterstanden voorlopig niet weggewerkt en voor een container moet de hoofdprijs betaald worden.
Dat de druk op de logistiek wereldwijd nog altijd groot is, blijkt wel als Maersk zijn kwartaalcijfers woensdag 5 mei bekend maakt. Het containerbedrijf profiteerde van een sterke vraag in een markt die nog steeds wordt beïnvloed door de coronapandemie en aanzienlijke verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketens. De vrachttarieven zijn daardoor fors gestegen. De bruto bedrijfswinst van Maersk lag met $4 miljard maar liefst 4 keer hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Hoofdprijs voor containers
"En dat is best zorgelijk als je je beseft dat hun dienstverlening nog nooit zo slecht is geweest", zegt Bart van Pagée, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Sinds de dienstverlening bij grote rederijen is afgenomen, zijn de prijzen volgens hem omhoog gegaan. "Bedrijven betalen de hoofdprijs voor containers. De tarieven zijn vervier- of soms zelfs vervijfvoudigd sinds de economie in China weer aantrekt."
Bart van Pagée, TLN
Er spelen verschillende zaken die de wereldwijde logistiek momenteel flink verstoren, maar het containerprobleem is wel de meest prangende op dit moment, stelt Van Pagée vast. "Sinds het begin van de coronacrisis, toen China op slot ging, is er een disbalans in lege zeecontainers. Dat raakt de hele keten. Prijsverhogingen worden doorberekend. Onderaan de streep betaalt de consument ook mee."
Druk op havens en terminals
Toch is de problematiek in de logistiek breder dan dat. De druk op havens en haventerminals speelt volgens TLN al langer. De coronapandemie en blokkering van het Suezkanaal eind maart komen daar bovenop. "Het gevolg voor onder meer Nederlandse bedrijven is dat de dienstverlening van rederijen niet duidelijk is. Aankomsttijden zijn onzeker, chauffeurs staan voor enorme wachtrijen bij terminals en vervoerders moeten vaak hun planningen wijzigen, in overleg met hun opdrachtgever."
Hoewel toeleveringsproblemen en blokkades tijdelijk zijn, is het volgens experts moeilijk om te voorspellen hoe lang de verstoring van de wereldwijde logistiek nog zal duren. Grote bedrijven vrezen dat beperkingen in de toeleveringsketen het grootste deel van dit jaar zullen duren. Maersk voorspelt dat de containerproblematiek in ieder geval tot ver in het vierde kwartaal zal aanhouden.
Doorstroom optimaliseren
"TLN is ondertussen in gesprek met de logistieke keten voor effectievere manieren om meer containers weg te krijgen", vertelt Van Pagée. "En zo de pijn in de keten te verzachten." Daarbij wordt onder meer gekeken naar mogelijkheden om de pieken bij terminals te verlagen. "Terminals geven bijvoorbeeld aan 'kom 's nachts'. Tegelijkertijd is dat voor vervoerders niet altijd even simpel. Zij zijn weer afhankelijk van openingstijden van distributiecentra en daardoor soms gedwongen om in spitsuren te rijden. Maar één ding is zeker: de doorstroom is enorm belangrijk. Om die te optimaliseren zijn we met elkaar in gesprek."