Shutterstock

Achtergrond Logistiek

'Logistieke onbalans houdt tot eind 2022 aan'

12 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Dat de coronacrisis de logistieke sector op z'n kop heeft gezet, is waarschijnlijk niemand ontgaan. De kosten voor het importeren en exporteren van producten zijn immers meerdere malen over de kop gegaan. Nu de maatregelen in diverse landen langzaamaan versoepeld worden, kan de logistieke sector zich herstellen. Het opnieuw vinden van die balans duurt echter wel een stuk langer dan het creëren van een onbalans. Zeker tot eind 2022 moet nog rekening worden gehouden met extreem hoge prijzen, lange levertijden en tekorten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wanneer we iets online bestellen, dan is de kans groot dat het uit Azië moet komen. En dat bestellen, dat hebben we gedurende coronacrisis volop gedaan. Die toename in het aantal bestellingen is een van de redenen dat de logistieke sector in onbalans is geraakt. Schepen met volle containers moesten soms weken wachten in de haven van Los Angeles of Long Beach om te lossen. Tegelijkertijd nam de export vanuit Westerse landen richting Azië af. "Het resultaat was een tekort aan schepen in Aziatische havens", schrijft Brian van Ausdle, Senior Director Global Logistics bij Simplot. "De kosten voor verzending richting het Westen werd daardoor fors duurder." Gemiddeld is de prijs voor verschepen afgelopen jaar ruim verdriedubbeld.

Die hogere kosten in de logistieke sector zijn – zo schrijft Ausdle – doorberekend richting de kosten. "Denk aan de prijzen voor een schort of die van zoutvaatjes; alles dat doorgaans uit Azië komt, is duurder." Maar dat is niet het enige probleem waar exporteurs en importeurs mee kampen. De balans in zeecontainers is volledig zoek. "In plaats van lege containers te vullen met goederen, vervoeren veel verladers ze leeg terug naar Azië. Door het containertekort daar is dit behoorlijk lucratief. Exporteurs worstelen daardoor nu om capaciteit te vinden om hun goederen over de oceaan te krijgen."

Bron: Drewry. 

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs
In de Verenigde Staten komt het tekort aan vrachtwagenchauffeurs daar nog eens bovenop. Ausdle schrijft dat twee jaar terug ongeveer 72,5% van alle vrachten via vrachtwagens door het land werden vervoerd. "Maar het zijn van een langeafstandsvrachtwagenchauffeur is niet makkelijk. Je werkweken bedragen al gauw 60 tot 70 uur en die tijd kun je dus niet thuis met je gezin doorbrengen. Het is dan ook geen verrassing dat het jaarlijkse personeelsverloop voor nieuwe chauffeurs meer dan 90% bedraagt. We hebben daardoor al decennialang te maken met een tekort."

De coronacrisis heeft die trend – van een tekort aan chauffeurs – versterkt. Door de grote toename in online winkelen is de vraag naar korteafstandschauffeurs gestegen.  "Die banen zijn voor velen aantrekkelijker, omdat men dan dichter bij het gezin in", stelt Ausdle. Het tekort aan chauffeurs bedraagt inmiddels ongeveer 45.000. De verhouding tussen het aantal ladingen en het aantal vrachtwagens was voor de coronacrisis 3 op 1. Vandaag de dag is dat 30 op 1. "Het is een van de vele redenen dat de kosten voor logistiek zo hoog zijn op het moment."

Balans nog lang niet in zicht
Een scenario zoals deze had natuurlijk niemand zien aankomen. Toch vinden ze bij Simplot dat dit wel had gemoeten. "Ook moet onverwachte situaties moet rekening worden gehouden." Dat kan door een eigen wagenpark te introduceren of door vervoersopties te combineren. "Denk aan een deel via spoort en een deel via de vrachtwagen." Maar volgens Ausdle is het belangrijkste de relatie met verladers onderhouden. "We willen dat het een win-winsituatie is voor beide partijen, ook als dat betekent dat wij iets meer moeten betalen. Op de lange termijn ga je daar profijt van hebben."

Maar het liefst hebben we natuurlijk gewoon weer dat de balans in de logistieke sector terugkeert. Helaas duurt dat nog wel even. ING voorspelde recent al dat dit zeker voor 2023 niet zal gebeuren en ook bij Simplot verwachten ze voor 2022 nog geen herstel. "Pas eind 2022 is enige normalisering mogelijk", stelt Ausdle. Het enige dat we volgens hem nu kunnen doen, is goed plannen. Zo kunnen we de levertijden wellicht iets verkorten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden