Ook deze week is de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee weer lichtelijk gedaald. Goed nieuws, zo zou je denken. Een rapport van Rabobank schetst echter dat herstelt tot niveaus voor de coronacrisis nog ver weg is. “De hele toeleveringsketen is verstopt. Een oplossing is lastig te vinden. Daarom verwachten we ook komend jaar nog problemen.”
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week met 0,5% gedaald tot $9,146 per veertig voets container. Dat blijkt uit de Drewry World Container Index. In een maand tijd is de prijs met ongeveer 10,7% gedaald. Goed nieuws, al zijn de prijzen nog heel ver verwijderd van het niveau van voor de coronapandemie. Een jaar geleden stond de containerprijs namelijk 238% lager. Bij Freightos is de containerprijs deze week met 11% gedaald tot $9,411 per veertig voets container. Ook hier is inmiddels al weken een prijsdaling zichtbaar. De grootte van de dalingen neemt inmiddels wel af.
De grootste daling is zichtbaar in het traject van Shanghai naar Rotterdam. De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee daalde daar met 3% tot $13.400 per veertig voets. Een verschil van 442% met een jaar geleden. Het traject van Los Angeles naar Shanghai daalde met 2% naar $1.275 per ton. Dit is een van de goedkoopste trajecten, al ligt de prijs ook hier 146% hoger dan een jaar geleden. Opvallend is dat vervoer van Shanghai naar New York 3% duurder is geworden, tot $13,139 per veertig voets container. Drewry schetst daar geen duidelijk reden voor. Voor komende weken worden ongeveer dezelfde prijzen verwacht.
'De toeleveringsketen is verstopt'
Voor de langere termijn zijn de vooruitzichten minder positief, blijkt uit een nieuw rapport van Rabobank. "De blokkade van het Suez-kanaal, havensluitingen als gevolg van het coronavirus, stroomtekorten in China. Het zijn allemaal zaken die de containermarkt afgelopen jaar hebben verstoord", schrijft de bank. Hierdoor is de wereldwijde toeleveringsketen verstopt geraakt. Inmiddels liggen duizenden containerschepen voor de kust van Noord-Amerika, Europa en Azië te wachten op een ligplaats. En ondanks de inspanningen van logistiek dienstverleners is de verwachting van Rabobank dat de verstoringen komend jaar aanhouden.
"Er is geen eenvoudige oplossing voor dit probleem. Daarom verwachten wij ook in 2022 nog problemen." Die uitdagingen bevinden zich vooral in de sector van koeltransport en wegtransport. Het tekort aan arbeidskrachten ligt hieraan ten grondslag. Voor wat betreft koelcontainers verwacht Rabobank dat de totale capaciteit gestaag met 4% stijgt. "Toch zullen regionale onevenwichtigheden tot hogere prijzen blijven leiden. Vooral als het Zuid- en Centraal-Amerikaanse exportseizoen van start gaat. Al met al verwachten we dat verladers nog ten minste tot de tweede helft van het komende jaar met hogere transportkosten te maken hebben."
Tegelijkertijd neemt ook de vraag vanuit consumenten weer toe, vooral nu de feestdagen in aantocht zijn. De maandelijkse verkopen in de detailhandel in de Verenigde Staten stegen over oktober met 16,3%, ten opzichte van vorig jaar. In de Europese Unie deed de e-commerce ruim 39% beter dan de andere retailkanalen. "Deze wereldwijde vraag blijft, samen met de onbalans in de distributie, druk uitoefenen op de zeescheepvaart. Daarom verwachten we dat de markt de komende zes tot twaalf maanden rekening moet houden met hoge tarieven en een lage betrouwbaarheid."