Zoals verwacht door logistiek dienstverleners bleef de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee deze week stabiel. Toch zorgt het niet voor een euforische stemming in de markt, nieuwe uitdagingen zijn namelijk alweer opgedoemd. In de Verenigde Staten zijn de twee grootste havens verstopt en in Canada zijn nieuwe opstoppingen ontstaan als gevolg van extreem weer.
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week stabiel gebleven op $9.186,39 per veertig voets container. Al is dat bedrag nog altijd 224% hoger dan een jaar geleden. Dat blijkt uit een wekelijkse update van de Drewry World Container Index. Ook logistiek dienstverlener Freightos spreekt – met procentuele aanpassingen van 1% - over een stabiele beweging. De hoogste tarieven worden momenteel betaald voor transport op de route van Shanghai naar Rotterdam. Het gaat om een bedrag van $13.475 per veertig voets container (+1%). Ook de prijs voor de route van Shanghai richting New York blijft hoog, met $13.230 per veertig voets container (+1%).
Opstoppingen
Dat de gemiddelde containerprijs door beide partijen deze week als stabiel wordt omschreven, laat – volgens analisten - duidelijk zien dat de situatie voorzichtig beter wordt. Toch zijn er nog meer dan voldoende uitdagingen. Amerikaanse vleesexporteurs geven bijvoorbeeld aan dat zij hun producten niet kunnen verschepen, omdat er nog te veel volle vrachten voor de kust van de haven liggen. Waarom? De magazijnen zitten vol, óf er zijn geen vrachtwagenchauffeurs om de vrachten naar een magazijn te brengen.
De havens van Long Beach en Los Angeles hebben inmiddels stappen ondernomen om de doorstroming van containers te verbeteren. Een van die stappen is het uitbreiden van de openingstijden. Maar ook is in deze havens een zogenaamde 'verblijfsvergoeding' ingevoerd. Wordt een container niet direct opgehaald en/of verwijderd, dan moet er een vergoeding of heffing worden betaald. En dat blijkt effectief. Sinds de aankondiging ervan rapporteren de havens samen een verlaging van 32% in het aantal langliggende containers (meer dan negen dagen).
Wel is nog veel onduidelijkheid over de duur van de opstoppingen in de havens van Long Beach en Los Angeles. Vorige week gaf Rabobank al aan dat er voorlopig geen oplossing lijkt te zijn voor de verstopte toeleveringsketens. Ook analisten in de Verenigde Staten kunnen het er niet over eens worden. De een roept dat begin volgend jaar al meer mogelijk is, terwijl de ander uitgaat van het jaar daarop. Die onzekerheid blijft voor onrust zorgen op de wereldmarkt; niet alleen voor rundvlees.
Weergerelateerde uitdagingen
Niet alleen in de Verenigde Staten zijn nieuwe uitdagingen opgedoken, ook in Canada is dat het geval. Afgelopen week zorgde een zware storm voor overstromingen en modderstromen in Vancouver, waardoor wegen en spoorlijnen aanzienlijk werden beschadigd. Toegang tot de havens én de stad was onmogelijk. Inmiddels draait een deel van de spoordienst weer, maar de achterstand is groot. Zeker veertig schepen wachten nog om aan te meren. Als gevolg van de storm is het luchtvrachtverkeer van Frankfurt naar Vancouver toegenomen, met een prijsstijging van 25% tot gevolg. Inmiddels wordt $6,36 per kilo betaald.