Het verbruik van brandstof ‘E85’ is in Frankrijk met 33% gestegen. De sterke stijging van de benzineprijzen maakt de brandstof aantrekkelijk voor consumenten. Toch wordt een forse prijsstijging op korte termijn niet verwacht, onder meer omdat de ethanolvoorraad in de Verenigde Staten zich in rap tempo opbouwt.
Bij tankstations in Frankrijk moet gemiddeld €1,70 per liter betaald worden voor E10. Dit terwijl voor E85 'slechts' €0,75 per liter betaald hoeft te worden. Niet vreemd dus dat de vraag naar de brandstof op basis van ethanol toeneemt. Benzinestations speelden hierop in; het aantal Franse tankstations dat E85 verkoopt is vorig jaar met 18% gestegen. Ook in de Verenigde Staten ging de vraag naar ethanol door het dak. Amerikaanse ethanolproducenten realiseerden een torenhoge productie en uitstekende winstmarges. Van een tekort was én is echter geen sprake. Marktbureau StoneX verwacht dat de voorraden meer dan voldoende zijn om aan de vraag te kunnen voldoen.
Die bewering wordt ondersteund door cijfers van de Amerikaanse Energy Information Administration (EIA). Woensdag 26 januari maakte de organisatie bekend dat de ethanolvoorraad in de Verenigde Staten 24,4 miljoen vaten bedraagt. Alleen tussen februari en mei 2020 lag de voorraad nóg hoger. De Amerikaanse ethanolproductie bedroeg afgelopen vier weken gemiddeld 1 miljoen vaten per dag. Dat is iets lager dan het gemiddelde van 2018 tot en met 2020. De vraag neemt hier dus iets af. Dat is niet vreemd, want in koudere perioden is de vraag naar benzine en ethanol. Gemiddeld ligt de vraag in de Verenigde Staten 7% onder het pre-pandemische niveau.
De combinatie van een afnemende vraag en hoge productie uit zich ook in de prijs voor ethanol. Eind januari staat de index voor ethanol op $2,16 per gallon. Dat is vergelijkbaar met het grootste deel van afgelopen jaar; toen schommelde de prijs gemiddeld rond de $2,20 per gallon. Alleen in de periode van oktober tot en met december was een stevige piek zichtbaar, tot $3,45 per gallon. Dat was het moment waarop de vraag naar ethanol in rap tempo steeg. Overigens is sinds de start van de coronacrisis wel een forse prijsstijging zichtbaar; in januari 2020 stond de prijs namelijk nog op $1,32 per gallon.
Minder suiker, meer maïs
De fors gestegen productie van ethanol is een grote bedreiging voor de suikerindustrie. Steeds meer (overtollig) suikerriet, vooral in India en Brazilië, krijgt als bestemming de ethanolindustrie vanwege de rally op de brandstofmarkt. Doordat steeds meer suikerriet tot ethanol wordt verwerkt, dreigt een wereldwijd suikertekort. Verwacht wordt dat de consumptie van suiker zo'n 2,7 miljoen ton hoger ligt en dat de productie. Goed nieuws is dat Brazilië recent een premie heeft ingevoerd op de productie van suiker.
Die premie is een van de redenen dat er momenteel meer maïs richting de ethanolindustrie gaat. In Brazilië wordt rekening gehouden met een productie van 4,2 miljoen ton per kubieke meter in seizoen 2022/2023. Ook in de Verenigde Staten gaat steeds meer maïs richting de ethanolindustrie, blijkt uit cijfers van het ministerie van Landbouw (USDA). De totale consumptie van maïs voor alcohol bedroeg afgelopen november 469 miljoen bushels. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode één jaar eerder en tevens hoger dan de maand ervoor. India stapt niet over van suiker op maïs, meldde het land eerder dit jaar al.