De voorraad arabicabonen is deze periode het laagst in ruim twee decennia. Met het kleine aanbod, de hoge vraag naar arabica van koffietenten als Starbucks en de hoge kosten van zeetransport, is de notering in een jaar tijd meer dan verdubbeld. De lage voorraad geeft de arabicanotering deze week op de termijnmarkt ICE in Londen opnieuw een zetje omhoog.
De voorraad arabica in pakhuizen in Europa en de Verenigde Staten bedraagt volgens data die ICE maandag 7 februari publiceerde in totaal 1,08 miljoen zakken, circa 65 miljoen kilo. Een jaar geleden (8 februari 2021) rapporteerde ICE nog een voorraad van 1,66 miljoen zakken (circa 100 miljoen kilo).
Sinds september neemt de voorraad rap af en de huidige voorraad arabicabonen is de laagste sinds februari 2000, schrijft Bloomberg. Dit komt vooral doordat de voorraad slinkt in Brazilië, het grote arabicabonen producerende en exporterende land. Aan de ene kant hebben slechte weersomstandigheden voor een lagere productie gezorgd en aan de andere kant is het zeetransport erg duur, waardoor de beschikbare koffiebonen vooral in het thuisland blijven. Een jaar geleden was de Braziliaanse voorraad nog 656.841 zakken, nu is dat gedaald naar 414.793 zakken. Ook de voorraad uit Honduras is flink afgenomen. Op 7 februari 2021 waren dit 803.412 zakken, een jaar later rapporteert ICE 560.575 zakken afkomstig uit Honduras.
De notering van arabica is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Ook de afgelopen week liep de arabica-notering op. Een jaar geleden, op 8 februari 2021, stond de notering nog op €2.271,92 per ton. Vorige week dinsdag 1 februari stond de notering op €4.637,54 en gisteren (8 februari 2022) was dat €4.793,26 per ton.
Duizenden tonnen Robusta uit Azië moet markt afkoelen
Ook Robusta zit in de lift vergeleken met vorige week. De notering was 1 februari €1935,59 per ton. Gisteren (dinsdag 8 februari) was dat €1.972,08 per ton. Een jaar geleden was de notering €1.108,58 per ton. Om de oververhitte koffiemarkt een beetje te laten afkoelen, zijn handelaren van plan om duizenden tonnen robustabonen uit Azië in te brengen op de ICE, meldt Reuters. In januari werd al minstens 18.000 ton robustakoffie verscheept uit Vietnam en Indonesië, meer dan een vijfde van de huidige voorraden. Hoewel Vietnam de grootste robustaproducent is, worden de beurzen gedomineerd door de koffie uit producent nummer 2: Brazilië.
Opmerkelijk is dat de koffie vanuit Azië niet zoals gebruikelijk in containers wordt vervoerd, maar in breakbulk-schepen. De kosten hiervan zijn een stuk lager dan die van zeecontainervervoer. "We voorzien robustaprijzen van gemiddeld $1.950 per ton (omgerekend €1.708) in het tweede kwartaal - tegenover ongeveer $2.240 (€1.961) op dit moment - mede dankzij grote oogsten in Vietnam en Brazilië en de mogelijkheid om vanaf een aantal routes in bulk te verschepen", aldus Rabobank-analist Carlos Mera tegenover Reuters.