Shutterstock

Analyse Koffie

Koffieverkopen lijden nauwelijks onder inflatie

7 September 2022 - Max van der Heijden

De arabicaprijs kent ups en downs, maar stijgt gemiddeld genomen al sinds half juli. De afgelopen week daalde de prijs, hoewel er in de periode van vrijdag tot dinsdag al weer een lichte stijging zichtbaar is. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Die stijging dankt de koers aan het nieuws dat de Colombiaanse arabica-oogst 21% lager was in augustus dan een jaar eerder. In de periode januari tot augustus is de oogst 7% lager. Ook nieuws dat de droogte in Brazilië aanhoudt doet de prijzen goed. 

De koers van arabica op de ICE-beurs in New York ligt vergeleken met vorige week woensdag 2,17% lager. Sinds het weekend is de prijs weer een half procent gestegen.

Rapport Rabobank
Maandag stelde de Rabobank de verwachte koffieproductie voor het seizoen 2022/23 naar beneden bij. De bank verwacht dat de wereldwijde productie uit gaat komen op 169 miljoen zakken, eerder waren dat er nog 172,3 miljoen. De hoge prijzen hebben niet geleid tot een hogere productie. Dit is vooral het geval voor Brazilië en Colombia, waar de eerder genoemde droogte impact heeft op de oogst, maar ook in Honduras en Vietnam, hoewel de problemen daar volgens de bank structureler van aard zijn. De Braziliaanse koffie-export was in juli 16% lager. 

In Honduras is sprake van een matige export, zo was de uitvoer in juli 2022 38% lager dan dezelfde maand een jaar eerder. In Vietnam loopt de export sneller terug dan verwacht. Zelfs als de dalende transporttarieven worden meegenomen. Maandag meldde de douane van dat land dat de export van robustakoffie uit Vietnam 12% lager lag in augustus dan een jaar eerder en 6,2% lager over een periode van twaalf maanden. Positief is het dat de export in de periode januari tot augustus met 14,7% groeide. De lage recente exportcijfers zijn zichtbaar in de robustakoers die de afgelopen week met 0,7% is gestegen. De International Coffee Organization meldt dat de wereldwijde koffie-export in juli 6,6% lager lag.

Verdere prijsstijgingen in het winkelschap verwacht
Geen enkele drank is volgens de Rabobank harder geraakt door de prijsstijging van grondstoffen dan koffie. Bovendien is de koffiemarkt ook bovengemiddeld gevoelig voor de hogere containerprijzen en nog gevoeliger voor de hoge energiekosten. Dit alles heeft een impact op de prijs van koffie en retailprijs is gedurende het jaar alsmaar harder gegroeid, maar dit heeft vooralsnog geen grote impact op de volumes. Dit komt volgens de bank door de inelastische natuur van koffie. 

Waar het bij andere producten voor klanten mogelijk is om over te schakelen naar een goedkoper product bij prijsstijgingen, is die optie in minder mate aanwezig bij koffiekopers. Dit komt doordat de twee grootste koffiemerken in de supermarkt ook bij de goedkoopste behoren. Hierdoor, schrijft de bank, kon de prijsstijging van groene koffie niet zomaar geabsorbeerd worden en moest de prijs relatief snel worden doorgerekend. Dit staat in fel contrast met bierbrouwers die volgens de bank de klap van inflatie zelf konden opvangen zonder dat dit een grote impact op hun marge had.

Consumptie stabiel
De prijzen van die twee grootste merken zijn volgens de bank de afgelopen vier weken met 50% en 25% gestegen. En voorlopig houdt het nog niet op. De verwachting is namelijk dat de grondstofkosten nog niet volledig zijn doorberekend aan de consument. De bank schrijft dat de meeste kostenstijgingen tot nu toe zichtbaar waren op de winst/verliesrekening van de koffiebranders. Grote bedrijven verwachten dat de prijsstijgingen inde tweede helft van het jaar worden doorgerekend aan de klanten. Positief voor de marktpositie is dat dan ook andere vloeibare producten in prijs zullen stijgen. 

De bank blijft erbij dat dat de koffieconsumptie relatief inelastisch blijft. Het gegeven dat de groei van koffieverkoop gelijk loopt met inflatie dat het goed gesteld is met de koffie-industrie. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden