Het aandeel duurzame voeding in de supermarktomzet wordt steeds groter. In 2021 had 22% van de voedingsomzet een duurzaamheidskeurmerk, dit was 19% in 2020 en 8% in 2013. Het aandeel stijgt sinds 2015. Vooral varkensvlees, verse en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskenmerk. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het CBS.
Belangrijke afzetkanalen voor het duurzame voedsel zijn supermarkten, foodservice, zoals horeca en catering en biologische speciaalzaken. In 2021 werd voor bijna €8 miljard aan duurzame voeding gekocht, bijna 14% meer dan in 2020. Bij voeding zonder duurzaamheidskenmerk daalde de omzet met 4%, uitkomend op bijna €29 miljard. In het coronajaar 2020 verschoven de uitgaven van de foodservice naar supermarkten. De maatregelen tegen corona werden in 2021 minder streng, maar nog steeds werd er meer geld uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.
Keurmerk
Met name varkensvlees, thee, eieren en vis hebben het keurmerk. Ruim 80% van deze producten die in 2021 werden gekocht waren duurzaam. Opvallend zijn de verschillen als het om vlees gaat. Zo had 18% van het verkochte rundvlees en 23% van het verkochte pluimvee een duurzaamheidskenmerk. Veel minder dan varkensvlees, waar het aandeel 86% was.
Voedingsmiddelen waarvan het aandeel duurzaam het laagst is, zijn onder meer bier, wijn, mineraalwater, frisdrank, sappen en kaas (2% tot 6%). Deze producten hebben allemaal een relatief beperkt aanbod van artikelen met een duurzaamheidskeurmerk.
Omzet krimp
Bij duurzaam geproduceerd varkensvlees en eieren is er als enige producten een omzetkrimp zichtbaar. Bij alle andere productgroepen nam de omzet van duurzame producten toe, maar bij varkensvlees en eieren daalde de omzet met respectievelijk 11% en 4%. De sterkste omzetstijging vond plaats bij mineraalwater, frisdranken sappen (164%), oliën en sauzen (100%) en deegwaren (95%). Toch bleef het aandeel producten met een duurzaamheidskenmerk klein bij deze producten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.