Palmolie bleef afgelopen week zwakker worden. De combinatie van dalende prijzen voor andere eetbare oliesoorten en een afnemende vraag bij grote importeurs zetten de prijs onder druk, evenals het nieuws dat Maleisië extra arbeidskrachten gaat inzetten voor de oogst in haar plantages.
Hierdoor dalen ook deze week de prijzen op de termijnmarkt in Maleisië. Dinsdag zelfs met de grootste stap in tijden: -2,7%.
De fysieke markt in Rotterdam doet het iets rustiger aan, maar ook daar zijn het dalende prijzen wat de klok slaat.
{{dataviewSnapshot(46_1706683303)}}
De Europese vraag naar palmolie is inmiddels nog maar een klein deel van de totale vraag. De belangrijkste bestemmingen zijn India en China en de biodieselproductie. China is daarbij een belangrijke afnemer geworden van zowel palmolie voor humaan gebruik als voor biobrandstof. Met dit laatste heeft het land een enigszins twijfelachtige reputatie opgebouwd. Het importeert palmolie van onduidelijke herkomst (niet gegarandeerd ontbossingsvrij) uit met name Indonesië en maakt er in eigen land een mengproduct van, met een klein deel andere palmproducten, dat als used cooking oil (UCO) tegen verlaagd importtarief naar de EU wordt verkocht.
Dat is oneigenlijk en de EU zoekt manieren om deze achterdeur te dichten. In Italië liep een oliebedrijf tegen de lamp vanwege de invoer van dit product, wat des te pijnlijker was voor het bedrijf omdat het in oktober 2022 juist had gesteld dat het totaal geen palmolie meer zou gebruiken voor brandstofproductie.
Indonesië, waar de meeste palmolie van vage herkomst vandaan komt, gaat volgens een ngo daar ondertussen door met het ontbossen van oerwoud en het aanleggen van nieuwe plantages. Vorig jaar zelfs tienduizenden hectare meer dan voorgaande jaren, zo wordt gemeld.
Maleisië scoort ondertussen een klein winstje in het Verenigd Koninkrijk. Waar gewone Maleisische palmolie in de EU geldt als onduurzaam, heeft de Britse Trade and Agriculture Commission (TAC) de regering voorgesteld om Maleisische palmolie wel als duurzaam te betitelen, met bijkomende handelsvoordelen. Welke gevolgen dit zal hebben voor handelsstromen, moet blijken. Het VK is sinds een aantal jaren geen EU-lid meer, maar mogelijk is het een gemakkelijkere toegangsdeur tot de EU-markt dan rechtstreekse import.