Soja-olie is de laatste maanden stevig in prijs gedaald. In de voorbije weken, met name sinds het jongste WASDE-rapport van het Amerikaanse ministerie van landbouw, is de prijs nog weer verder gedaald. Voornaamste oorzaak is een grote (verwachte) soja-oogst in Brazilië.
Ondertussen lopen de prijzen van concurrerende oliesoorten op. Palmolie is flink in prijs gestegen door een combinatie van een kleinere oogst en ook gestegen transporttarieven. Soja-olie heeft daar echter eveneens mee te maken.
De sojamarkt als geheel wordt wel extra gedrukt door de zwakke vraag vanuit China. Dit is voor met name Brazilië verreweg de belangrijkste afnemers. Europa neemt slechts een beperkt deel af van de Braziliaanse sojaproductie.
Volgens het jongste WASDE-rapport wordt er dit jaar in totaal meer soja-olie geproduceerd en minder verkocht dan eerder werd verwacht. Het onmiddellijke effect van dit rapport was een licht dalende termijnmarktprijs.
Hier zijn evenwel al meerdere prijsdalingen aan vooraf gegaan. Volgens Aziatische bronnen is de prijs voor soja-olie sinds november met $200 per ton gedaald. Daardoor wordt het in India aangeboden voor $915,00 per ton, wat $15 per ton goedkoper is dan palmolie. Zonnebloemolie is nog goedkoper.
Soja-olie kan niet in alle gevallen een vervanger zijn voor andere eetbare oliesoorten, omdat ze verschillende eigenschappen hebben. Voedingsbedrijven blijven bijvoorbeeld voor bepaalde processen een voorkeur hebben voor bijvoorbeeld palmolie, of een andere oliesoort.
Voor de consumentenmarkt zal de lagere sojaolieprijs evenwel belangrijke gevolgen hebben, met name in een reeks Aziatische landen waar traditioneel veel eetbare olie wordt gebruikt bij de voedselbereiding. In India wordt bijvoorbeeld verwacht dat de import van sojaolie zal toenemen, van 190.000 ton per maand in januari naar zo'n 400.000 ton in april. Dit gaat grotendeels ten koste van palmolie.
Het gebruik van soja-olie voor biobrandstof zal ondertussen gestaag blijven toenemen, In de VS dit jaar naar verwachting tot bijna 6 miljoen ton, op een mondiale productie van bijna 60 miljoen ton.