Hoogwegt Group uit Arnhem heeft geïnvesteerd in Opalia, een Canadese foodtech startup die zich bezighoudt met melkproductie in een kunstmatige omgeving. Hoogwegt trekt hierbij samen op met een aantal andere investeerders, maar is wel de leidende partij die bovendien een groot netwerk met zich meebrengt.
Het in 2020 opgerichte Opalia ontwikkelt melk die wordt geproduceerd op basis van borstcellen van runderen, maar dat proces vindt plaats buiten de koe. De koe hoeft dus niet fysiek gemolken te worden. Het wordt ook wel kweekmelk genoemd. Dit is een techniek in opkomst en qua principe vergelijkbaar met hoe kweekvlees tot stand komt. Het bedrijf zegt dat de kwaliteit en smaak van de melk niet onderdoet aan die van traditionele koemelk. Daarbij zou de techniek duurzamer zijn met het oog op de uitstoot van methaan.
Met de investeringsronde heeft het bedrijf 2 miljoen Canadese dollar opgehaald. Met dit geld wil het bedrijf de ontwikkeling van de techniek en de expansie hiervan versnellen. De financieringsronde is geleid door Hoogwegt, in omzet de grootste Nederlandse handelaar in zuivelingrediënten. Diverse andere investeerder doen ook mee, waaronder ook de Canadese provincie Québec.
De Canadese startup is in haar nopjes met Hoogwegt als investeerder. Het is een bewijs dat de techniek wordt omarmd door de markt en daarbij brengt de zuivelhandelaar ook een groot netwerk met zich mee.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.