Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Albert Heijn stapt over op wit ei ondanks zwak imago

13 Mei 2024 - Matthijs Bremer

De prijs van eieren is verder gedaald. Dit komt met name door een lagere zomervraag. Ondertussen vlakt de daling op de Duitse markt juist af, en stopt de Albert Heijn met de verkoop van bruine eieren. Dit is de volgende stap in de groeiende populariteit van witte eieren, al blijft het bruine ei onder consumenten meer in trek. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De prijs van eieren is verder gedaald. In week 18 werden 100 bruine eieren met de maat M verhandeld voor €12,90. In week 20 was de prijs in twee stappen gedaald tot €12,75.

De prijs van eieren blijft in Nederland langzaam dalen. Terwijl de beschikbaarheid goed is, daalt de vraag juist. Deze trend ligt in lijn met een gebruikelijk seizoenspatroon. Nu het weer warmer wordt, daalt de vraag naar producten waar eieren in verwerkt zijn. Met name bakproducten en zoetwaren zijn in de zomer minder in trek.  

Duitse daling vlakt af
Op de Duitse markt was in week 17 de prijs nog €13,35, zo blijkt uit de Weser-Ems-notering. In week 18 daalde de prijs tot €13,30 en de week erna hield de notering stand. Het lijkt erop dat de Duitse markt na een forse daling zijn balans heeft gevonden. De beschikbaarheid is voldoende om tekorten te voorkomen, maar echt ruim kan het aanbod ook niet worden genoemd.

Met name eieren met de maat XL en vrije-uitloopeieren zijn nog altijd aan de schaarse kant. Daarnaast meldt de noteringscommissie van de Weser-Ems dat de er forse volumes aan eieren geïmporteerd worden. Daarnaast begint de verwerkende industrie meer in te kopen. Even wachtten verwerkers op een lagere prijs, maar inmiddels raken de reserves leeg en bestelt de industrie weer volop eieren. Daarnaast is de verwachting van de markt dat de verwerkende industrie extra eieren in koopt om te verwerken in snacks, aangezien het Europees kampioenschap voetbal voor de deur staat.

Albert Heijn stapt over
Daarnaast heeft de Albert Heijn bekendgemaakt vanaf begin juli allen nog witte eieren te verkopen. Het plan is onderdeel van de ambitie van de Albert Heijn om de uitstoot in 2030 met 45% terug te brengen vergeleken met 2018, zo meldt de supermarkt in De Telegraaf. De Albert Heijn verkoopt al voor 80% witte eieren. Omdat kippen die witte eieren leggen net iets meer produceren, is de voerconversie wat beter. Daardoor worden witte eieren doorgaans als duurzamer gezien. De Lidl ging de Albert Heijn al voor bij de beslissing.

Hoewel de directe impact op de markt redelijk beperkt zal blijven, gezien het kleine aandeel bruine eieren dat de supermarkt nog verkoopt, is het de vraag of witte eieren niet aan populariteit winnen. Als consumenten alleen nog witte eieren in de grootste supermarkt van Nederland zien, valt niet uit te sluiten dat de beslissing het imago van witte eieren verbetert.

Zo ver is het overigens nog niet. Hoewel de voordelen van witte eieren al jaren benoemd worden, blijven witte eieren in de ogen van de consument eieren van B-kwaliteit. Traditioneel worden witte eieren geassocieerd met legbatterijen. Zeker onder oudere generaties leeft dit stigma nog, hoewel eieren in de supermarkt minimaal 1 ster van het Beter Leven-keurmerk hebben. Dat vertaalt zich nog altijd in een fors prijsverschil. Hoewel de prijzen voor witte en bruine eieren nog vrij sterk uiteen lopen, is het verschil tussen de prijzen nog behoorlijk fors. In 2024 ligt verschil tussen de 30 en 35 cent per 100 stuks.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden