Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Lagere olijfolieprijs houdt geen stand en stijgt fors

26 Augustus 2024 - Alex Jurvillier

De groothandelsprijs voor olijfolieprijs is na een daling in juli weer stevig opgeklommen naar het niveau van half juli. In de Spaanse supermarkten is de olijfolieprijs voor consumenten wel gedaald, door weer een btw-verlaging én doordat supermarkten elkaar sinds kort weer bevechten met olijfolie.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De olijfolieprijs op de groothandelsmarkt in Jaèn bedroeg voor het weekend €6,86 per kilo. Die prijs kwam uit een zomerdal, wat voor 2024 het laagste punt was (€6,15 op 29 juli). Sindsdien klom de relatief lage prijs weer opwaarts, met zo'n 11,5%. Het effect van de nieuwe oogst is nog niet echt voelbaar.

In Spanje zelf zijn steeds meer gewone consumenten overgestapt op goedkopere alternatieven. In juli werd voor het eerst meer zonnebloemolie in de supermarkt gekocht dan olijfolie, zo melden Spaanse media. Olijfolie, die diepgeworteld zit in de Spaanse cultuur, werd voor sommige consumenten te duur. Vorige maand besloot de Spaanse overheid daarom de maatregelen te verlengen die bedoeld waren om de betaalbaarheid van olijfolie voor de eigen burgers te verbeteren. De btw die eerder van 10% naar 5% werd verlaagd, werd begin dit jaar verder teruggebracht naar 0%. Die 0% blijft voorlopig, doordat olijfolie permanent op de lijst van eerste levensbehoeften komt te staan.

De Spaanse overheid publiceerde in haar laatste rapportage over oogstjaar 2023/24 een totale productie van 852.055 ton bij perserijen. Dat is fors meer dan de 666.000 ton van vorig jaar tot aan met juli (+27,9%). Gedurende de campagnes van de laatste jaren kwam er geen nieuwe olijfolie meer bij vanaf zo'n beetje mei, wat hoop op herstel kleiner maakte. Als de productie niet verder groeit, komt de huidige campagne zo'n 42% lager uit dan de campagne van 2021/22.

De huidige prijsstijging laat misschien zien dat de markt nog niet tevreden is met de huidige situatie. De markt lijkt hierdoor onrustig, in afwachting van gunstig nieuws over de olijfolieoogst.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden