D. Pimborough / Shutterstock.com

Analyse Lostiek

Trendbreuk zichtbaar in containertarieven

26 Juli 2024 - Klaas van der Horst

Aan de hernieuwde stijging dit jaar van de zeevrachttarieven voor zowel droge bulk als voor containers, is deze week een voorlopig einde gekomen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Baltic Shipping Index voor droge bulk verloor deze week zo'n 30 punten en kwam uit op 1.834 punten. Daarmee werd het laagste punt in 6 weken tijd bereikt. Drewry's world container index zakte met gemiddeld 2% naar een tarief van $5.806 voor een 40 voets container. Vorige week was het tarief nog $5.937. Deze daling is de eerste sinds week 18 van dit jaar.

Vooral daling op VS
De containertarieven dalen niet overal even hard en dalen soms ook nog helemaal niet. De grootste daling vond plaats op de lijn Shanghai naar Los Angeles en bedroeg 4,9%. Het tarief zakte naar $6.934 per feu (40-voeter), het tarief Shanghai-New York daalde met 4% en het tarief Shanghai-Rotterdam bleef nagenoeg gelijk op $8.260. Het tarief op de lijn New York-Rotterdam steeg zelfs met 4%. Ook de tarieven van India naar Europese havens stegen nog door. De retourtarieven vanuit Europa en de VS ogen stabiel.

In de Verenigde Staten lijkt er dus eerder een afname zichtbaar in de herbevoorradingsslag van retailers die inkopen doen met het oog op de feestdagen eind dit jaar dan in Europa, zo constateren logistieke experts. De grote havens in het oosten van de VS, zoals Los Angeles en Long Beach, en de havens van Rotterdam en Antwerpen hebben in het eerste halfjaar van 2024 goede zaken gedaan met deze inkoopslag. Hun overslagvolume is aardig gestegen.

Crowdstrike treft deel Rotterdam
De daling van de vrachttarieven komt in een week dat tal van logistieke knooppunten plat gingen door een mislukte software-update van Crowdstrike. Ook de containerterminal van ECT in Rotterdam kon even niets, maar anders dan op veel plaatsen elders in de wereld ging niet de hele haven plat.

Singapore
Havencongestie blijft ondertussen Singapore en omgeving plagen. Dit wordt onder meer toegeschreven aan de aanhoudende problemen in de Rode Zee, waar Houthi-rebellen schepen blijven bestoken met raketten en kamikaze-bootjes. Omdat veel schepen dus omvaren via Kaap de Goede Hoop, wordt er kennelijk meer gebunkerd in Singapore, waar nu lange rijen schepen voor anker liggen.

Sommigen profiteren
Daar profiteren anderen ook weer van. Vietnamese havens bijvoorbeeld zien meer schepen langskomen.  Het Zwitserse logistieke concern Kühne + Heitz, dat ook in Rotterdam is gevestigd, ziet de omzet eveneens stijgen door de Houthi-aanvallen. Dat is omdat veel klanten kiezen voor het duurdere, maar snellere vrachtvervoer via de lucht in plaats van via zee.

Zwarte Zee
Het vervoer van goederen vanuit de Zwarte Zee-regio lijkt ondertussen weer redelijk zijn weg te vinden, ondanks de aanhoudende vijandelijkheden tussen Rusland en Oekraïne. Rusland kan wel minder olie exporteren door Oekraïense aanvallen op raffinaderijen in Zuid-Rusland, maar de export van agrobulk lijkt grotendeels ongemoeid gelaten worden. Oekraïne exporteert volop, al werd deze week de haven van Izmaïl nog wel een keer getroffen, Rusland exporteert behalve naar Turkije en India ook in toenemende mate product naar Egypte.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden