De Deense brouwerij Carlsberg heeft afgelopen halfjaar boven verwachting goed gepresteerd. Het bedrijf heeft meer bier verkocht dan in dezelfde periode voor de coronacrisis. Reden om de winstverwachting voor dit jaar naar boven bij te stellen.
De Carlsberg Group is één van de grootste bierproducenten ter wereld met bekende biermerken als Tuborg, Carlsberg en Grimbergen. Het bedrijf profiteerde afgelopen half jaar van de heropening van de horeca in Europa. Ook is volgens de berichten de afzet naar belangrijke markten als China en Rusland gestegen zijn tot ruim boven het niveau van 2019.
Biervolume 10% hoger
De biervolumes stegen in totaal autonoom 10% naar 70,3 miljoen hectoliter. Met name Tuborg pluste flink met maar liefst 28%. Ook bij het Franse Kronenbourg 1664 Blanc, onderdeel van de Carlsberg Group, steeg het volume hard met 25%. Verder was een volumeplus te zien bij het cider-merk Somersby (+17%), Carlsberg (+2%) en Grimbergen (+3%). Volgens de Deense brouwer deden met name speciaalbieren en alcoholvrije bieren het goed. Daarvan steeg het volume met respectievelijk 21% en 26%.
Niet in alle afzetmarkten was er sprake dergelijke groeicijfers. Zo meldt Carlsberg dat Europese afzetmarkten als Frankrijk, Zwitserland en Zweden onder het niveau bleven van vóór de coronacrisis. "In veel markten worden mensen en bedrijven helaas nog steeds getroffen door de coronapandemie", zegt CEO Cees 't Hart. "Hoewel we een geleidelijke terugkeer naar een meer normale omgeving zien in heel Europa, blijven andere markten, met name in Azië, onderhevig aan ernstige beperkingen door nieuwe infectiegolven."
Hogere winst verwacht
Desalniettemin waren de huidige cijfers over het eerste half jaar en de goede start van het derde kwartaal aanleiding voor Carlsberg om de winstverwachting voor dit jaar naar boven bij te stellen. Er wordt gerekend op een nettowinst tussen de 8% en 11%. Eerder werd nog uitgegaan van 5% tot 10%.
De aandelen in Carlsberg zijn sinds het begin van het jaar met 17% gestegen en noteerden vandaag 2,5% hoger. De omzet steeg tussen april en juni met 17% tot 18,69 miljard Deense kronen. Dat is omgerekend ruim €2,5 miljard. Een peiling onder analisten ging eerder nog uit van 17,97 miljard kronen omzet.
Eerder bracht bierbrouwer Heineken al vergelijkbare positieve cijfers naar buiten. Dit bedrijf zag het totale biervolume in de eerste helft van 2021 met 9,6% stijgen. Heineken boekte een omzetgroei van 14,1% en realiseerde een nettowinst die autonoom 320% boven het niveau van vorig jaar lag.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.