Bas Burghoorn

Interview Bas Burghoorn

'Alles is twee keer zo duur door de coronacrisis'

2 Februari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Voor de rubriek 'Food People' spraken we deze week met Bas Burghoorn, oprichter van Single Estate Coffee. Dit koffiebedrijf doet zaken met plantages in Midden- en Zuid-Amerika, brandt in Maasdijk de bonen en verkoopt de koffie vervolgens voor een groot deel aan de Nederlandse (hoogwaardige) horeca. 'Alles is twee keer zo duur geworden door corona.'

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoe ben je begonnen met jouw koffiebedrijf?
"Ik ontmoette in 2007 een Braziliaanse koffieproducent die een afzetkanaal voor zijn koffie van hoge kwaliteit zocht, maar wel tegen een goede prijs. Ik ben daar mee in zee gegaan. Dit deed ik samen met het agf-bedrijf 'Bud Holland', dat al in Brazilië handelde met exoten."

Wat merk jij van de grondstoffenrally?
"Wij hebben langdurige samenwerkingen met koffieboeren uit Guatemala, Costa Rica, Brazilië, Kenia en Ethiopië. Dat maakt dat wij rechtstreeks zaken doen, niet via de termijnhandel in New York. Onze prijzen liggen altijd hoger dan de markt; wij zitten op minimaal 200%. Dat komt omdat wij een eerlijke prijs voor de producent nastreven. Wat wij wel merken, is dat 2021 een raar jaar is geweest. De prijzen voor koffie, maar ook die voor verpakkingen en energie zijn hard gestegen. Wij hadden al hoge inkoopprijzen, maar zijn nu genoodzaakt de prijzen met 7% te verhogen. Dit omdat ook karton een stuk duurder is geworden. De inkoop van kartonnen (disposable) bekers nam toe, omdat er meer afhaal plaatsvindt bij aangesloten klanten. Wij kunnen dat bekertje niet meer kopen voor prijzen van €0,04 tot €0,06. Alles is twee keer zo duur geworden."

Wat merk jij van de logistieke chaos?
"De kosten voor shipping zijn een stuk hoger dan voor de coronacrisis en de levertijden lopen op. We zijn nog aan het wachten op een container met koffie die voor Kerst zou vertrekken uit Zuid-Amerika. Dat wij vooral groene koffie inkopen, geeft ons iets meer lucht. Dat is namelijk geen versproduct en daarom grijpen wij minder snel mis. Wat wij merken is dat de levertijd op karton ook oploopt, waardoor wij verder vooruit moeten plannen. Maar dat is juist lastig met de veranderende coronamaatregelen. En dat zorgt weer voor een veranderende vraag. Het zou beter zijn als de productie van verpakkingen in Europa plaatsvindt. We zijn erg afhankelijk geworden van Azië."

Wat biedt de coronacrisis jou voor kansen?
"Door de coronapandemie kijken we ook naar andere markten dan horeca, waar we voorheen wel 80% aan leverden. De markt is natuurlijk veranderd, omdat veel mensen thuiswerken en koffie afhalen. In onze winkel in het Haagse zeeheldenkwartier is het daardoor drukker geworden; de vraag neemt toe."

"Dat we voorheen alleen op horeca zaten, maakte ons kwetsbaar. Daardoor richten we ons nu ook op bedrijven en de consumentenmarkt. Dat vraagt een andere manier van werken. Voorheen leverden we koffie per kilo, maar een consument koopt natuurlijk een kleinere hoeveelheid. Zo verkopen we abonnementen via de webshop. De vraag is: hoe kan je de consument voor je blijven winnen, juist in deze tijd? We willen bewust over de coronacrisis heen kijken. Er komt een moment dat we terug kunnen naar de 'normale' business. Het belangrijkste is dat al onze klanten in de horeca overeind zijn gebleven, ondanks de tijd waarin we leven."

Wat merk je van de hoge energieprijzen?
"Onze branderij in Maasdijk draait op gas, dat merken we zeker. Wij hebben daarom de filosofie dat duurzaamheid bij Single Estate Coffee in andere delen van de keten doorgevoerd wordt. Dat begint bij de duurzame relaties met koffieboeren. Dat verhaal moeten we vertellen aan de buitenwereld. We doen zaken met een Braziliaanse koffieplantage die B-Corp gecertificeerd is. Wij vinden het belangrijk dat de boeren waar we zaken mee doen goed voor hun personeel zorgen, en dat straalt deze boer uit. Wij helpen hierbij door scholing voor het personeel aan te bieden, en naailessen, zodat vrouwen zich ook ontwikkelen."

Wat is voor jou de grootste uitdaging in foodbusiness voor 2022?
"Het wordt steeds moeilijker om te anticiperen op het inkopen van koffie. Normaliter kopen we de koffie van het seizoen waar het geoogst wordt. Het punt is nu dat de vraag anders is, dus kunnen we hier niet meer zo goed op inspelen. Daardoor werken we nu zo lang mogelijk op onze voorraden. De uitdaging voor onze sourcers is goed te anticiperen op de vraag om te voorkomen dat we met oude oogsten moeten werken."

Wat drijft jou om in de foodbusiness te werken?
"Ik was hiervoor marketeer in de ict-sector; heel anders. Na mijn gesprek met een Braziliaanse koffieboer was ik om. Het heeft echt iets betoverends een koffieplantage. Het is een prachtig product vol passie. Koffie is ook van iedereen; dat maakt het nog mooier."

Wat is je passie naast je baan?
"Ik ga in april Luik-Bastenaken rijden met een groep fietsvrienden. Daarvoor train ik nu vier keer per week in een strak schema."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden