JDE Peets

Analyse JDE Peet's

Koffieconcern JDE Peet's mikt op dubbele groeicijfers

24 Februari 2022 - Eric de Lijster

Fabien Simon van koffie- en theeconcern JDE Peet's nuttigt vanochtend ongetwijfeld tevreden een espresso of cappuccino op het hoofdkantoor in Amsterdam. De fraaie jaarcijfers en onderliggende prestaties van de Nederlandse koffiebrander werden op de AEX beloond met een koersstijging van maar liefst 14,3%.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Met de rap oplopende beurskoers, tot een slot van iets meer dan €30 per aandeel, was JDE Peet's gisteren de klapper van de dag op de Euronext in Amsterdam. De omzet van het drankenconcern groeide het afgelopen jaar met 5,3% tot €7 miljard. De nettowinst verdubbelde ruim, tot €762 miljoen (€367 miljoen over 2020). Onderliggend steeg de winst met 14% tot €899 miljoen. Maar net zo belangrijk lijkt de groeipotentie van het concern, die snel uit de coronacrisis lijkt op te krabbelen. Zo stegen de autonome omzet van JDE Peet's in 2021 met 6,1%. De groei is vooral in het tweede halfjaar gerealiseerd, toen de omzet van 7,9% toenam. 

Het concern geeft aan dat het opheffen van de diverse coronamaatregelen in de tweede helft van 2021 een sterk positief effect hadden op de verkoop. Sterker dan de gevolgen van nieuwe lockdownmaatregelen die in dezelfde periode vaak nog van kracht werden. De verkoop van koffie en thee voor de consumptie thuis nam met 5% toe, terwijl afzet aan horeca en foodservice met 11,5% steeg. Uiteindelijk vloeit de stijging van de totale omzet voor 3,5% voort uit het grotere verkocht volume, waarbij de prijzen met 2,5% stegen. 

Inflatie beteugelen
Voor topman Simon is dat laatste, de gemiddelde prijsstijging, nog niet voldoende om de oplopende inflatie en dus stijgende grondstofkosten te beteugelen. Net als vorig jaar, gaat JDE Peet's de hogere inkoopkosten in de keten doorberekenen. Iets wat de Amerikaanse concurrent Starbucks ook al aankondigde te doen. "We hebben in de meeste van onze markten het voortouw genomen in het stellen van de prijzen. Als gevolg hiervan versnelde onze organische omzetgroei, de absolute marge per kopje nam toe, evenals de vrije kasstroom", laat Simon bij de toelichting op de cijfers weten. "Dit geeft mij vertrouwen dat JDE Peet's in 2022 met succes door een ongekend inflatiejaar kan navigeren."

De volatiliteit die de markt met zich meebrengt door de hogere grondstofkosten en de nasleep van de coronapandemie, betekent volgens het bedrijf dat gedurende dit jaar een strak beleid op winkelprijzen wordt gevoerd. Ofwel: deze moeten meestijgen met de inflatie. JDE Peet's verwacht daardoor dit jaar uit te komen op een autonome omzetgroei van meer dan 10%. De brutowinst blijft daarbij min of meer stabiel ten opzichte van 2021. Voor de middellange tot lange termijn houdt JDE Peet's vast aan een autonome groei van de omzet van jaarlijks 3 tot 5%. 

Groei in Latijns-Amerika, Azië en het Midden-Oosten
JDE Peet's is over de hele wereld actief, maar haalt veruit de meeste omzet - iets meer dan de helft - in Europa. De totale omzet in Europa is afgelopen jaar met 2,8% gegroeid tot €3,57 miljard. De groei komt uit een toename van de afzet van 2,2% tegen een gemiddeld 0,4% hogere prijs. Vooral in landen als Duitsland, Frankrijk, Polen en Denemarken timmert JDE Peet's flink aan de weg. Veruit de meeste groeipotentie van het koffieconcern zat echter in de divisie LARMEA, oftewel Latijns-America, Rusland, het Midden-Oosten en Afrika.

De totale omzet in die gebieden steeg met bijna 11% tot bijna €1,1 miljard. Op deze markten wist JDE Peet's 4,4% meer aan product af te zetten tegen een gemiddeld 12,5% hogere prijs. De autonome groei van de omzet komt daarbij uit op 17%, benadrukt het concern. Hierbij zijn deze werelddelen collectief groter dan de Amerikaanse markt (€903 miljoen, een groei van totaal 7,8%), waarbij het concern sterk is onder de merknaam Peet's. In Azië en de Pacific daalde de totale omzet met 2,2% tot €684 miljoen. De strikte lockdownmaatregelen in landen als China, Nieuw-Zeeland en Australië hadden een stevige negatieve impact op de verkopen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden