Dave van Eif is vijf jaar geleden gestart met Dave’s Koffiebranderij. Omdat hij van mening was dat restaurants en cafés slechte koffie serveerden. “De koffie was vaak te donker gebrand en aan traceerbaarheid werd ook niets gedaan.” Zijn doel is niet om groot te worden, maar om impact te maken en koffieboeren te helpen.
Dave's Koffiebranderij focust zich op business-to-consumer, al heeft de koffiebranderij ook wel een aantal bedrijven als vaste klant. Van Eif kiest bewust niet voor levering aan de horecasector. "Dat is zo'n lastige markt. Er wordt veel gebruik gemaakt van Nespresso en er is veel prijsconcurrentie. Ik kan wel energie steken in het veroveren van die markt, maar daar ben ik écht te klein voor. Mijn focus ligt bewust op de consument en ik hoop later uit te breiden naar de kantorenmarkt. Maar dan wel bedrijven die bezig zijn met sustainability."
Een eerlijke prijs betalen voor koffie is een hot topic, zowel bij consumenten als bedrijven. Hoe gaan jullie daar mee om?
"Ik vind dat ontzettend belangrijk. Daarom koop ik zoveel mogelijk direct in. Er zit alleen een klein inkoopbedrijf tussen: This Side Up. Ik weet van welke boeren ik koffie koop en heb een goede band met ze. Onze koffieboeren in Colombia krijgen dit jaar zo goed als dezelfde prijs als vorig jaar; er is sprake van een kleine opslag. Van de huidige prijsstijgingen heb ik vrijwel niets meegekregen. In ruil voor die vaste prijs bied ik ze leveringszekerheid. Ik koop (van een van de boeren) haar volledige oogst al jaren op en ben van plan dat ook te blijven doen. Een ander voorbeeld is een exporteur in Thailand. Die stuurt mij binnenkort een berichtje met hoeveel zakken koffie ik wil hebben en die reserveert hij dan voor mij. Die band met de boeren is voor mij echt belangrijk."
"Dit willen we natuurlijk ook aan de consument duidelijker maken. Het staat al op onze website. Maar uiteindelijk zal het ook bij de prijsinformatie (op de markt) komen te staan. We willen de consument laten zien welke route de koffie heeft afgelegd en door wie het geproduceerd wordt. Transparantie is net zo belangrijk als het betalen van die eerlijke prijs."
In hoeverre hebben jullie last van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland?
"Kijken we naar de inkoop of de koffieboeren waarvan we product afnemen, dan merken we er eigenlijk niets van. Kijken we naar transport. Dan zien we wel degelijk problemen ontstaan. Heel veel vrachtwagenchauffeurs zijn namelijk Oekraïners. Die rijden nu niet. Daarnaast gaan de brandstofkosten in rap tempo omhoog. Dat verhoogt onze kostprijs."
De coronacrisis heeft vast ook de nodige uitdagingen met zich meegebracht. Of valt dat mee?
"Ja, vooral als het gaat om de inkoop van bijvoorbeeld karton. Dat is flink duurder geworden. En veel logistieke problemen zijn ook tijdens de coronacrisis ontstaan. Een hele tijd geleden hebben we koffie uit Colombia gekocht. Dat had begin dit jaar binnen moeten zijn. Maar door de containertekorten wordt die oogst pas 11 april verzonden. Dat is wel een uitdaging. Maar het heeft ook goede dingen gebracht. Zo is de consumentenmarkt in een vlucht gekomen. Consumenten gingen thuiswerken en kochten meer koffie voor thuis. Al zien we – nu de coronaperikelen een einde naderen - wel weer iets terugzakkende cijfers."
Naast al die uitdagingen zijn er uiteraard ook kansen. Welke kansen zie jij in de markt?
"In het algemeen zie ik traceerbaarheid en het bewustzijn van consumenten als kansen. Consumenten vinden die eerlijke prijs ook steeds belangrijker worden en zijn bereid om daar meer voor te betalen. Voor mijn eigen bedrijf zie ik met name kansen in de expansie naar de 'kantorenmarkt'. Maar dan wel, zoals gezegd, de bedrijven die actief bezig zijn met duurzaamheid."
Als we verder vooruitkijken – stel over zo'n vijf jaar –, wat is dan het doel voor Dave's Koffiebranderij?
"Ik hoop dat we qua omzet verdubbeld zijn, dan vind ik het goed. Mijn doel is niet om groot te worden; ik wil er één salaris uit kunnen halen. Ik heb in het verleden met personeel gewerkt, dat is niets voor mij. Ik wil boeren kunnen steunen, dat is het enige wat eigenlijk telt. Verder zie ik de overstap naar natural coffee als een kans. Nu zie je nog veel washed coffee, waarbij veel water gebruikt wordt. Er zijn ook machines die het waterverbruik met 95% kunnen verlagen. Dat is ook een mooi doel voor komende jaren, in samenwerking met Future Proof Coffee Collective. Het is niet alleen beter voor het milieu, het creëert ook een unique selling point voor de boeren. Uiteindelijk hoop ik dat we bij die boeren impact kunnen maken."