Geen Kinder Surprise-eieren met Pasen dit jaar. De fabriek in het Belgische Aarlen is gesloten lopende een salmonella-onderzoek. Het Italiaanse Ferrero moet niet alleen het productieproces weer onder controle krijgen, maar ook het geschonden vertrouwen terugwinnen.
Er zijn afgelopen weken in Europa en het Verenigd Koninkrijk gevallen van salmonella geweest die in verband gebracht worden met Kinder-producten. Het eerste geval werd 7 januari in het Verenigd Koninkrijk vastgesteld. Sinds 17 februari zijn ook elders in Europa mensen ziek geworden. Eind maart werden deze gelinkt aan de Ferrero-fabriek. Het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) meldt dat het in totaal gaat om 142 bevestigde gevallen, vooral kinderen jonger dan tien jaar, waarvan 65 in het Verenigd Koninkrijk.
Ook in Nederland zijn twee kinderen ziek geworden, mogelijk na het eten van Kinder-chocolade. Behalve in België en Nederland zijn terugroepacties in Frankrijk, Duitsland, Ierland, Luxemburg, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Ook in andere delen van de wereld, waaronder de Verenigde Staten en Canada, worden partijen die in de fabriek in Aarlen geproduceerd zijn, teruggeroepen.
Grondig onderzoek Ferrero België
De Belgische warenautoriteit FAVV doet momenteel grondig onderzoek bij Ferrero in België. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ziet erop toe dat afnemers in Nederland de producten uit de handel halen. Nadat het eerst alleen ging om producten met een THT-datum tussen 11 juli en 7 oktober 2022, worden nu alle Kinder Surprise, Kinder Mini Eggs, Kinder Surprise Maxi 100g en Kinder Schokobons teruggeroepen.
Ferrero maakt een breed scala aan producten. Afgelopen boekjaar is het concern bijvoorbeeld eigenaar geworden van graanrepenfabrikant Eat Natural. Andere producten van Ferrero zijn onder meer: Nutella, Tic Tac, Raffaello en Mon Chéri. De producten worden in ruim 170 landen verkocht. De fabriek in Aarlen is een van de 32 productielocaties van Ferrero. Op 31 augustus 2021 werkten er 38.767 mensen voor Ferrero, 1.645 meer dan een jaar eerder. Ferrero is niet beursgenoteerd. Ferrero-telg Giovanni Ferrero staat aan het hoofd.
Wat doet zo'n massale terugroepactie met het consumentenvertrouwen? Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard, wordt vaak gezegd. En het gaat hier ook nog om producten voor kinderen. Vorige week meldde Ferrero dat al op 15 december salmonella werd gevonden bij twee reservoirs met grondstoffen in de fabriek in Aalten. Naar eigen zeggen werden de afgewerkte chocoladeproducten, zoals Kinder Surprise-eieren, geblokkeerd en mochten deze de fabriek niet verlaten.
Er is kritiek op de communicatie van Ferrero, zowel over de terugroepactie als over de besmetting zelf, terwijl eerlijk en helder communiceren toch de sleutel is bij crisismanagement in zo'n geval. Ferrero erkent op de eigen website 'dat er intern vertragingen zijn ontstaan bij het tijdig opvragen en delen van informatie'. "Dit had gevolgen voor de snelheid en doeltreffendheid van het onderzoek."
Omzetgroei iconische merken als Kinder Bueno
De omzet van Ferrero nam afgelopen boekjaar (2020/2021) met 3,4% toe tot €12,7 miljard. De omzetgroei werd deels toegeschreven aan de groei van wat het bedrijf 'iconische merken' noemt, zoals Ferrero Rocher, Kinder Bueno, Kinder Joy en Kinder Chocolate. Hoewel slechts 7% van alle Kinder-chocolade die wereldwijd jaarlijks wordt geproduceerd in Aarlen wordt gemaakt, kunnen de gevolgen van imagoschade groot zijn en ook afstralen op de andere producten die Ferrero maakt. De producent is zich daar ook van bewust en schrijft in een verklaring: "Voedselveiligheid, kwaliteit en zorg voor de consument staan centraal bij Ferrero sinds de oprichting van het bedrijf. Deze ernstige gebeurtenis raakt de kern van waar wij voor staan en wij zullen alle nodige stappen ondernemen om het volledige vertrouwen van onze consumenten te behouden."