De containerprijzen voor de belangrijke exportroutes zetten de dalende trend van afgelopen week voort. Tegelijkertijd hangen er nog wel donkere wolken boven de markt.
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, komt deze week uit op $7.945 per 40 voets container. Dat is een daling van 1,2% in vergelijking tot één week eerder, maar nog wel 62% hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Vooral transport van Rotterdam naar Shanghai werd goedkoper: -4% tot $1.402 per container. De duurdere routes daalden gemiddeld 1% in prijs. Zo kost containervervoer van Shanghai naar Genoa nu $12.094 per container en van Shanghai naar Rotterdam $10.577 per 40 voets container. Verwacht wordt dat de prijzen komende week licht blijven dalen of stabiliseren, maar een stijging wordt door Drewry niet voorzien.
Chinese lockdowns blijven een probleem
Een van de grootste dreigingen momenteel op de containermarkt is de coronasituatie in China. Het land kampt al enkele weken met nieuwe uitbraken van het coronavirus; analisten spreken zelfs van de sterkste opleving sinds de start van de pandemie in 2020. En ondanks de strenge lockdowns weet de overheid het virus niet onder controle te krijgen. Volgens bedrijfsadviseur Richard Martin kan dit een groot problemen worden voor de wereldeconomie, stelt hij tegenover CBNC. "Veel van de dingen die we gebruiken, zijn vervaardigd in of hebben componenten uit China. Het Aziatische land is goed voor 20% van de wereldwijde vraag, maar de rol van China in de toeleveringsketens is vele malen groter dan dat."
Martin vervolgt: "De vooruitzichten voor de wereldeconomie zijn daarnaast behoorlijk somber. De Europese Unie heeft een oorlog voor de deur, de Verenigde Staten zien grote renteverhogingen aankomen en in China vertraagt de economie in rap tempo. We verwachten zelfs dat de detailhandelsverkopen in dat laatste land naar een dieptepunt zakken." Inmiddels nemen de leveringsonderbrekingen toe. Het effect daarvan zien we nog niet terug in de containerprijzen, vooral omdat de koopkracht achteruit holt en er minder wordt uitgegeven. Maar in de luchtvrachttarieven is de situatie in China al wel duidelijk zichtbaar. Bij Freightos komt de gemiddelde wereldprijs voor week 14 uit op $4,81 per kilo. Voor de pandemie was dat zo'n $3,36 per kilo.
Havencongestie in Verenigde Staten neemt af
Een ander thema dat veel effect heeft op de containerprijzen is de havencongestie in de Verenigde Staten, en dan specifiek bij de haven van Los Angeles/Long Beach. Afgelopen dinsdag (12 april) meldde het havenmanagement dat de maand maart de op drie na beste maand ooit was, met een doorvoer van 958.674 containers van 20 voet. Alleen in mei 2021, oktober 2020 en augustus 2020 werden nog hogere volumes gerealiseerd. De overslag bedroeg afgelopen kwartaal 1,8 miljoen teu, een stijging van 3,5% in vergelijking tot 2020. De invoer steeg in één maand tijd met 17%.
Deze cijfers zorgen doorgaans voor grotere druk in de toeleveringsketen. Maar dat is dit keer niet het geval. Tussen begin en eind maart daalde het aantal containerschepen dat ligt te wachten voor de haven van Los Angeles/Long Beach van 60 naar 48 stuks. Een daling van 20%. Er zijn twee redenen voor de daling van de havencongestie: meer snelheid op de terminals en meer arbeiders in de haven (met minder ploegendiensten). Toch blijft de havencongestie in andere havens hoog. Dit zal het tij dus niet voor heel de wereld kunnen keren.