Shutterstock

Analyse Containerprijzen

'Containerprijzen blijven nog zeker een jaar hoog'

22 April 2022 - Kimberly Bakker

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week weer gedaald. Hoewel dit de achtste daling op rij is, blijft de prijs nog altijd fors hoger dan één jaar eerder. En het herstel naar een prijsniveau van voor de coronapandemie gaat ook nog wel even duurder.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het zijn vooral de transportroutes vanuit Azië die deze week in prijs zakken. Zo daalde het transport van Shanghai naar Rotterdam met 2% tot $10.364 per container. Transport van diezelfde haven naar de haven van New York werd 1% goedkoper, tot $11.229 per 40 voets container. Het is niet vreemd dat juist die routes in prijs dalen. De haven in Shanghai is momenteel immers minder operationeel als gevolg van een volledige lockdown in de regio. "Sinds 1 april zitten 26 miljoen mensen opgesloten in hun huis", vertelt Penelope Ma van Henry Bath Singapore in een webinar op 21 april. "Hoewel de haven nog wel operationeel is, is de binnenlandse transportsector ernstig verstoord."

Daarmee doelt Ma op het feit dat wegen en snelwegen in en rond Shanghai geblokkeerd zijn. "Vrachtwagenchauffeurs kunnen niet zomaar die grenzen over. Het is een reden om reisbewegingen te verminderen. Ook andersom geldt dit. Transportbedrijven vermijden Shanghai, uit angst dat ze in quarantaine moeten en zo hun chauffeur tijdelijk 'kwijt' zijn." Dit zorgt ervoor dat de aanwas richting de haven van Shanghai beperkt is. Overigens komt er zo ook niets naar de eindgebruiker toe. Dit is een van de redenen dat Drewry verwacht dat de prijzen komende week een stabiele tot licht dalende trend laten zien.

'Herstel duurt nog zeker een jaar'
Maar hoelang duurt het dan nog voordat we terugkeren naar 'normale' prijsniveaus? Dat is een vraag die Robert Holthause, diretor of Agriculture Products Asia bij Henry Bath Singapore, geregeld krijgt. "Het is lastig om een antwoord te formuleren op die vraag, maar ik verwacht dat deze situatie zeker nog twaalf maanden aanhoudt." De lockdowns in China én de oorlog in Oekraïne liggen daaraan ten grondslag. "In 2015 duurde het zes maanden voordat de congestie was opgelost. Dat ging toen alleen om Noord-Amerika, nu zit de hele wereld vast. Daarbij speelt dat toentertijd veel werd opgelost door prijsconcurrentie tussen bedrijven. Daar is nu geen reden toe."

Daarbij houdt Holthausen zijn hart vast voor wat er gaat gebeuren als de lockdown in China wordt opgeheven. "Al die opgehoopte vraag en volumes komen dan waarschijnlijk in één keer op de markt terecht. Dat zal opnieuw voor vertragingen zorgen", is zijn verwachting. Vooral in de havens van Los Angeles en Long Beach, waar nog steeds sprake is van congestie. Ook de havens in de Europese Unie – een andere belangrijke bestemming voor Aziatische producten – gaan daar, volgens Holthausen, hinder van ondervinden. Tegelijkertijd zullen de problemen wel minder groot zijn dan enkele maanden geleden. "Er is wel een lagere vraag vanuit de consument als gevolg van de hoge inflatie. Dat kan voor andere havens een redding zijn."

Luchtvrachttarieven blijven hoog
Terwijl de containertarieven op dit moment nog dalen door een verminderde capaciteit in de haven van Shanghai, blijven de luchtvrachttarieven stijgen. Veel passagiersvluchten van en naar de regio zijn geannuleerd en dat zorgt voor een beperkte beschikbaarheid van vrachtruimte. De Freightos Air Index van China naar het noorden van Europa zijn sinds het begin van de lockdowns (half maart) met 40% gestegen, tot $8,69 per kilo. Een verdere stijging kan daarbij, volgens analisten, momenteel niet worden uitgesloten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden