De broers Tom en Bart Grobben zijn opgegroeid op een melkveebedrijf in het buitengebied van Enschede. In de rubriek 'Food People' spreken we deze week met Bart (rechts op de foto) over zijn drijfveren om in de foodbusiness te werken, maar ook over de uitdagingen en kansen die hij voor zijn bedrijf ziet. "Wij willen graag het voortouw nemen in productie van plantaardige producten in Nederland. Er liggen heel veel kansen."
Beide broers hadden de ambitie om het familiebedrijf op een of andere manier over te nemen. Tijdens hun studietijd – in het westen van het land – zagen ze de wereld van 'plantaardig voedsel' ontstaan. "Er was veel vraag en waardering naar. Helemaal met het oog op de urgenter wordende duurzaamheidsvraagstukken. Het leek ons mooi om die twee werelden te combineren: het familiebedrijf en de plantaardige wereld." De broers Grobben begonnen in 2016 te experimenteren met de sojateelt. Dat was een succes. En het product werd uiteindelijk verwerkt tot sojamelk. "We hebben onze banen opgezegd en zijn hier vol voor gegaan."
Die combinatie van het voortzetten van het familiebedrijf en het in willen spelen op producten waar behoefte aan is, is dat ook jouw drijfveer geweest om de foodbusiness te werken?
"Ja, al speelt een combinatie van factoren daarin een rol. Enerzijds liggen onze wortels (die van mij en mijn broer) natuurlijk in het produceren van voedsel. Anderzijds is het prachtig om de stap van land en grond naar bord te maken. Het enthousiasme dat je daarin ervaart, dat is wat je verder doet gaan. En de combinatie met de plantaardige markt is voor mij écht een reden om voedsel te willen blijven produceren."
Waar zijn jullie producten op dit moment te vinden?
"We hebben onze plantaardige producten in november voor het eerst op de markt gebracht. Die vind je nu onder meer bij Gorillas en Crisp in het assortiment. Verder zijn we in Twente bij lokale zaken te vinden."
Afgelopen jaren stond in het teken van de coronacrisis. Heeft de pandemie, naast uitdagingen, ook kansen voor jullie gecreëerd?
"We moesten ons herpositioneren, want de horeca ging natuurlijk dicht. We hebben via online bezorgdiensten, zoals Crisp, afzet weten te vinden. Ik denk dat we geluk hebben gehad dat we in de opstartfase zaten. We waren nog flexibel en konden ons plan redelijk gemakkelijk aanpassen. We hebben bij het bekend maken van de lockdown meteen de focus van de horeca afgehaald. Voordeel was ook dat maaltijdboxen en online bezorgdiensten als kool uit de grond schoten. Die zagen ook wel brood in een lokaal zuivelalternatief. Dat is een kans die we hebben gegrepen."
In hoeverre hebben jullie last van de huidige grondstoftekorten en de hoge prijzen die daarmee gepaard gaan?
"We kunnen één keer per jaar oogsten en dat moet dus ook meteen voldoende zijn. Afgelopen jaar zaten we goed en hebben we een goede voorraad opgebouwd. Voor aankomend jaar wordt het uitdagender. Grond en grondstoffen zijn schaars. Boeren kijken naar welke gewassen het meeste opleveren en waar ze de meeste zekerheid hebben. Op dit moment is dat graan. Dat merken wij ook en dat maakt het voor ons lastig om voldoende voorraad op te bouwen. Kortom: we hebben er niet direct last van, maar indirect komt het ook bij ons terecht."
En als we dan verder in het productieproces kijken, wat merken jullie dan van de uit de pan gerezen energiekosten? En is dat voor jullie ook een reden om na te denken over een duurzamere productiewijze?
"Daar hebben we zeker last van. Uiteindelijk is het een droom om energieneutraal te kunnen produceren. Maar dat is vooral heel gaaf. Het is een plan voor de lange termijn. Overigens houden we er met onze investeringen al wel rekening mee. Je probeert je productieproces wel zo in te richten dat het niet meer energie gaat verslinden."
Jullie zetten in op plantaardige zuivel, waarom is dat volgens jou de toekomst?
"Wij zijn niet zo zwart-wit. Ik denk dat er een goede balans moet zijn tussen plantaardig en dierlijk. Die balans ontbreekt nu. Het mag wel iets plantaardiger. Wij willen hier graag het voortouw in nemen. De productie van dierlijke producten hebben we in Nederland inmiddels wel onder de knie, maar die van plantaardige producten niet. Daar ligt voor Nederland nog een grote kans. In de hoofdzaak produceren we natuurlijk plantaardig met de focus op het milieu en klimaat, maar ook kunnen we zo degenen met een lactose-intolerantie bedienen. Een win-winsituatie."
Ten slotte. Als je niet bezig bent met het produceren van voedsel, wat doen je dan graag?
"Nou, heel veel tijd heb ik niet over. Ons 'gewone' melkveebedrijf gaat immers ook gewoon door. Maar ik vind zeilen wel heel leuk, al moet ik toegeven dat ik er vorig jaar helemaal geen tijd voor heb gehad. Om toch lekker te sporten, ga ik vaak hardlopen of mountainbiken. Dat is wat laagdrempeliger. Oh, en ik vind het ook heerlijk om te lezen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.