Shutterstock

Analyse Containerprijzen

Reageren containerprijzen op versoepeling lockdown?

29 April 2022 - Kimberly Bakker

De regering in Shanghai heeft de lockdown versoepeld. Dit heeft nu nog geen effect op de containerprijzen, maar analisten verwachten dat Europese havens in de komende twee maanden hier wel problemen van gaan ondervinden.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, komt deze week uit op $7.768 per 40 voets container. Dat is een daling van 1,3% in vergelijking tot vorige week, maar nog wel 55,9% hoger dan één jaar geleden in deze periode van het jaar. Zowel de prijs op de route van Shanghai naar Rotterdam als die op de route van Shanghai naar Los Angeles daalde met 2%, tot respectievelijk $10.199 en $8.587 per container. Drewry verwacht dat de prijzen stabiel blijven. Maersk deelt die verwachting. Maar er zijn ook partijen die de komende periode juist meer onrust verwachten. De versoepelingen in Shanghai liggen daaraan ten grondslag.

China versoepelt lockdown in Shanghai
Door de versoepelingen in Shanghai kunnen 7,85 miljoen weer (buitenshuis) aan het werk. Dat zijn er twee miljoen meer dan één week eerder. Toch verwachten analisten geen lineair herstel van de productie. "Werknemers moeten op het fabrieksterrein blijven en fabrieken moeten verstoringen in de aanvoerlijnen zien op te lossen", aldus insiders. Een voorbeeld is het feit dat het aantal beschikbare vrachtwagens met 50% tot 50% is gedaald. Ook kan slechts 30% van de werknemers weer aan het werk. Sluitingen in bepaalde delen van de stad blijven immers actief. "Het is een logistieke nachtmerrie", is een geluid uit de markt.

Inmiddels liggen er tientallen schepen aan de kust van Shanghai, maar is er geen lading om in te laden. "Drie weken nadat de lockdown is begonnen, is ongeveer 30% van de goederen die op dit moment Shanghai zou moeten verlaten, niet weg", aldus Vincent Stamer van economisch onderzoeksinstituut 'Kiel Institute for the World Economy' bij Solar Magazine. Die stremmingen worden ook voelbaar in Europa, met een vertraging van ongeveer twee maanden. Marktanalisten verwachten dat die nieuwe vertragingen vervolgens het hele jaar nog voelbaar blijven.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden