De prijzen van voedingsmiddelen zijn in april op jaarbasis met 8,5% gestegen. Het is de zoveelste stijging op rij. Ook de energieprijzen liggen op een extreem hoog niveau. Toch zorgt dit er nog niet voor dat consumenten zijn gaan 'koopjesjagen'. Dat blijkt uit geanonimiseerde pinbestedingen van particuliere klanten van ABN Amro. Het aantal verschillende supermarkten die consumenten per maand bezoeken, is vergelijkbaar met een aantal maanden geleden.
Het aantal klanten bij ABN Amro dat elke maand minimaal €50 uitgeeft aan boodschappen is in de periode van januari 2018 tot en met april 2022 iets gestegen. Vooral tijdens de coronapandemie. December zet logischerwijs het hoogste bestedingsniveau neer en in februari werd het minste uitgegeven aan boodschappen. "Dat komt overigens vooral omdat deze maand minder dagen telt dan de andere maanden", schrijven Piet Rietman, Jeannine van Reeken en Gerarda Westhuis van ABN Amro. Uit de analyse blijkt ook dat gedurende de coronacrisis vooral de hogere inkomens meer zijn gaan besteden in de supermarkt.
Koopjesjagen?
De onderzoekers melden verder dat de meeste consumenten afgelopen tijd – in tijden van een hoge inflatie – niet gewisseld zijn van 'hoofdsupermarkt'. "Alleen bij lagere inkomens is die trend wel zichtbaar. Zij zijn vaker op zoek naar aanbiedingen in verschillende supermarkten." Toch is dat niet tekenend voor de hele samenleving. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten sinds 2018 ongeveer drie supermarkten per maand bezoeken. "Dit aantal is afgelopen maanden niet toegenomen, waaruit we kunnen concluderen dat consumenten niet zijn gaan koopjesjagen", schrijven de drie onderzoekers van ABN Amro.
Wel is het goed mogelijk dat – zoals ook al bleek uit een eerder onderzoek van marktbureau GfK – dat consumenten overstappen van A-merken naar huismerken. "Maar pas als de inflatie nog meer in de portemonnee gevoeld wordt, volgt een tweede stap. Pas dat gaan consumenten op zoek naar koopjes in verschillende supermarkten. Die stap hebben we op dit moment nog niet bereikt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.