De mondiale coronapandemie heeft het logistieke systeem in de wereld de laatste jaren totaal ontregeld. Dit heeft geleid tot schaarste in de beschikbaarheid van containers, wat weer een extreme stijging van de containerprijzen wereldwijd tot gevolg had.
Jarenlang was in het containertransport 'big is better' het motto. Hoge investeringen en moordende concurrentie zorgden voor extreem lage prijzen in het containervervoer. De beroemdste uitspraak blijft dat het goedkoper is om een container naar China te huren dan een vrachtwagen te laten rijden van Groningen naar Antwerpen. Iets wat de containerprijs en de logistiek voor de coronapandemie in perspectief zet.
Enorme containermultinationals hebben geprobeerd elkaar kapot te laten groeien en met overaanbod elkaar uit de markt te drijven. Bij de omslag naar de huidige schaarste lijkt dit spelletje over en hebben de containergiganten een ontdekking gedaan. Nu wordt duidelijk dat 'meer met minder' ook een goed verdienmodel kan zijn.
De drie grootste containertransportbedrijven bedrijven ter wereld zijn Maersk, CMA en Cosco shipping. Voor 2021 melden al deze bedrijven een recordwinsten.
Omzet en winst containerconcerns (in US dollars)
Bedrijf | omzet | winst 2021 |
Maersk | 62 miljard | 18.2 miljard |
CMA CGM | 56 Miljard | 23.1 miljard |
Cosco Shipping | 37 Miljard | 20.4 miljard |
Maersk heeft dus €18,2 miljard verdiend vorig jaar, wat een record is voor het 110 jaar oude Deense bedrijf. Het concern heeft 6x zoveel verdiend dan in 2020. De omzet was ook ruim 60% hoger. Iets wat niet kwam door substabtieel meer containerbewegingen, maar vooral door de hogere prijzen die zijn doorgerekend aan hun klanten.
Binnenlopen door perfecte storm
Als een van de grootste containerrederijen ter wereld liep Maersk binnen door de 'perfecte storm', waarin het vrachtvervoer over zee verzeild raakte: consumenten die meer gingen besteden, havens die door coronabeperkingen verstopt raakten doordat er niet genoeg personeel was om schepen uit te laden en een wereldwijd gebrek aan containers. Dat laatste had niet alleen te maken met een werkelijk fysiek tekort. Containers stonden ook vaak in de verkeerde havens en de prijzen voor containers waren zijn zo hoog dat reders een dief van hun eigen portemonnee waren als ze die leeg naar de plekken verscheepten waar klanten er om zaten te springen.
CMA GMC wist het nog beter te doen met een groei van de winst van 280%. Het Franse concern kon optimaal profiteren van de ontstane tekorten en de opleving van de economie na de pandemie. Met een winst van $23,1 miljard is de marge op de omzet duidelijk toegenomen voor de rederij. Cosco shipping maakt bekend dat ze in 2021 een stijging van de winst hebben gezien van liefst 800% tot $20.4 miljard. Een extreme stijging die volgens het concern werd veroorzaakt door een groeiende vraag en technische innovatie, waardoor het bedrijf efficiënter kon werken.
Schulden aflossen
Ook voor het eerste kwartaal van 2022 meldt Cosco Shipping goede resultaten met een stijging in de omzet van 40% vergeleken met Q1 van 2021 en bijna een verdubbeling van de winst. Daarmee lijken de containerbedrijven voorlopig een goed verdienmodel te hebben te hebben gevonden en kunnen zij de schulden aflossen die de afgelopen jaren zijn opgebouwd. Bovendien wordt fors geïnvesteerd in grotere, duurzamere en meer efficiëntere containerscheppen om klaar te zijn voor de toekomst.