De gevolgen van de hoge inflatie die zich wereldwijd voordoet, beginnen door te sijpelen naar de logistiek. Zo heeft Samsung orders geschrapt en verschepingen meedere weken uitgesteld. Het elektronicabedrijf is niet de enige. Er zijn in de Verenigde Staten steeds meer bedrijven met voorraadoverschotten, doordat er minder bestellingen worden geplaatst.
Uit een enquête van Freightos blijkt dat importeurs in het MKB die van het vrachtvervoersplatform gebruik maken, hun orders vroeg hebben besteld om het hoogseizoen voor te zijn. Tweederde zegt een afname van de vraag te ervaren: 84% daarvan wijt dat aan inflatie. Amerikaanse warenhuizen als Target stunten om van de overtollige voorraad af te komen. Het gaat dan vooral om grotere uitgaven als tv's en meubels. Huishoudelijke artikelen, voeding en verzorgingsproducten vinden (nog) wel gretig aftrek.
Wachtrij schepen LA/Long Beach neemt af
In Shanghai is er volgens Freightos nog steeds geen teken van een golf van opgekropte vraag die werd verwacht na heropening van de stad. In LA/Long Beach is de opstopping de afgelopen twee maanden ook verder opgelost. In mei werd een recordaantal containers verwerkt en nu wachten nog minder dan twintig schepen op een ligplaats. De transitietijden van zeevrachten van China naar de VS zijn met bijna een kwart gedaald sinds het begin van het jaar. Dat is hetzelfde niveau als een jaar geleden, maar nog steeds aanzienlijk hoger dan voor de pandemie, aldus Freightos.
De volumeprognoses zijn ondanks een dalende vraag en groeiende voorraden sterk, meldt het platform. De containertarieven voor de route over de Stille Oceaan dalen nog steeds, terwijl die vorig jaar deze tijd al aan het stijgen waren. De tarieven op de route Azië - Westkust van de VS zijn in juni met 17% gedaald, terwijl die in juni 2021 met 11% stegen.
Spottarieven lager dan contractprijs
De spottarieven voor veel verladers tussen zowel de VS en Azië als de VS en Europa zijn lager dan de contracttarieven, aldus Freightos. "Oceaancontracten zijn er berucht om dat ze niet worden nagekomen bij marktschommelingen. Afdwingbare of indexeerbare contracten kunnen dit probleem oplossen, maar op korte termijn bekijken sommige vervoerders hoe ze verladers aan kunnen pakken die zich niet aan hun contract houden, omdat ze op de spotmarkt kunnen besparen."
De spotprijzen die Freightos tussen Azië en de westkust van de VS zijn 3% gedaald tot $8.934 per 40 voets container (1% hoger dan een jaar geleden). Tussen Azië en de oostkust van de VS zijn de prijzen 1% gedaald naar $11.589 per container (16% hoger dan een jaar geleden).
Drewry's World Container Index 10 procent lager dan jaar geleden
De Drewry's World Container Index daalde deze week met 3% tot $7.285,89 per container van 40 voet. Dat is 10% lager dan een jaar geleden. Spottarieven op de route van Shanghai naar Los Angeles gingen 5% naar beneden naar $7.952 per 40 voets container. Containervervoer van Shanghai naar Genua en Shanghai naar New York werd 3% goedkoper met respectievelijk $11.129 en $10.403. Op de route Shanghai – Rotterdam daalden de tarieven 2% naar $9.598 per container. Vervoer van Rotterdam naar New York is 1% goedkoper geworden met $6.849 per container.
Tarieven van New York naar Rotterdam gingen echter 1% omhoog tot $1.211 per container en zeevervoer van Los Angeles naar Shanghai werd 2% duurder met $1.265 per 40 voets container. Tarieven van Rotterdam naar Shanghai bleven min of meer gelijk. Drewry verwacht dat de index de komende weken langzaam verder daalt.