De containerprijzen zijn deze week verder gezakt. Op bijna alle routes liggen de tarieven nu lager dan een jaar geleden. Uitzondering vormen echter de trans-Atlantische routes.
De Drewry's World Container Index daalde 3% tot $7.066,03 per container van 40 voet. Dat is 16% lager dan een jaar geleden en verwacht wordt dat de gemiddelde prijs de komende weken verder zal dalen. Vrachtvervoersplatform Freightos schrijft de dalende prijzen toe aan een afnemende vraag. De tarieven liggen echter nog altijd ver boven die van pre-corona. En waar andere routes sinds begin dit jaar goedkoper zijn geworden, is vervoer tussen Europa en Amerika duurder geworden.
De vrachttarieven van Shanghai naar Los Angeles daalden volgens Drewry met 4% tot $ 7.652 per 40 voets container. De spottarieven op de route Shanghai - Rotterdam daalden met 4% naar $9.240. De tarieven per container op de route Shanghai - Genua, Shanghai - New York en Los Angeles - Shanghai daalden allemaal 2% naar respectievelijk $10.884, $10.154 en $1.238. De tarieven op Rotterdam - Shanghai, New York - Rotterdam en Rotterdam - New York daalden elk met 1% naar $1.402, $1.194 en $6.783 per container.
Volgens Freightos waren er deze week meer aanwijzingen van een dalende importvraag van de Verenigde Staten. Zo kwam er in sommige Amerikaanse havens in juni minder volume binnen. Ook daalde het aantal orders voor bepaalde goederen van Chinese fabrikanten en zijn er meer tekenen van voorraadoverschotten van bepaalde goederen in de VS.
Groeivertraging van industrie
Ook in de Nederlandse industrie is de groei eruit bij het aantal nieuwe exportorders. De NEVI Inkoopmanagersindex voor de Nederlandse industrie daalde van 57,8 in mei naar 55,9 in juni. De levertijden namen nog steeds toe in juni, maar wel in het laagste tempo sinds oktober 2020, meldt ABN Amro. Wereldwijd is er sprake van groeivertraging van de industrie. Volgens de bank zou die vertraging en de heropening van Chinese fabrieken eindelijk kunnen leiden tot een normalisatie van toeleveringsketens, waardoor onderdelen en materialen beter verkrijgbaar kunnen worden.
Freightos stelt dat de dalende tarieven voor vrachtvervoer over de Stille Oceaan ook laten zien dat de vraag afneemt. De tarieven voor vervoer van Azië naar beide Amerikaanse kusten zijn sinds vorige week met meer dan 13% gedaald en daarmee ook minstens 13% lager dan vorig jaar rond deze tijd. Hoewel de tarieven nog steeds ruim boven het pre-pandemische niveau liggen, dalen de prijzen op een moment dat ze een jaar geleden al stegen door de piek in het hoogseizoen, stelt Freightos.
Opstoppingen in havens
Uitzondering op de dalende prijzen vormt het trans-Atlantisch vervoer. De route Europa - Amerikaanse oostkust is nu 42% duurder dan een jaar geleden. "De vraag is daar sterk gebleven. Zelfs nu de capaciteit van de Russische havens naar de weg is verplaatst, blijven opstoppingen in Europese havens en aan de Amerikaanse oostkust de activiteiten vertragen en de tarieven onder druk zetten", aldus het vervoersplatform. Prijzen van Azië naar Noord-Europa zijn sinds begin mei stabiel, mogelijk als gevolg van toenemende congestie op Europese hubs, maar wel 30% lager dan begin 2022.