De tarieven voor transport over zee staan nog steeds onder druk. Tegelijkertijd zijn de prijzen van vervoer op de Europese rivieren juist aan het stijgen. Dat is op zich ook niet zo verwonderlijk bij de huidige lage waterstanden.
De Drewry containerindex daalde afgelopen week met 3%. Het waren daarbij de kosten voor het containervervoer vanuit Shanghai die een daling lieten zien. De route Shanghai naar Genua daalde met 10% het hardst vorige week. Ook de Baltic Dry index voor het bulkvervoer deed een stap terug. De index zakt naar 1.556 punten. Dat is de laagste stand sinds begin februari. Alle segmenten waaruit de index is opgebouwd, lieten een daling zien van de ijzererts- en kolenschepen met een laadvermogen tot 150.000 ton tot de graanschepen met laadvermogens tot 60.000 ton.
Op de Europese binnenwateren en dan vooral op de Rijn zitten de prijzen voor het transport juist in de lift. De waterstand bij Kaub vlakbij Koblenz één van de grootste knelpunten is sinds vorige week maandag met nog eens 10 centimeter gezakt. Veel schepen konden vanwege het beperkte waterpeil al langere tijd niet meer volledig worden beladen. Nu komt volgens sommige experts het punt nabij dat de grotere schepen helemaal niet meer veilig de rivier op kunnen. De spotprijs voor een vloeistoftanker van Rotterdam naar Karlsruhe steeg vorige week met circa 15% richting de €110 per ton.