Door de lage waterstanden van de Rijn konden schepen slechts deels geladen worden en stegen de spottarieven. Nu de waterstanden weer stijgen, dalen de tarieven.
Sommige schepen waren in augustus maar voor een kwart beladen. Het waterpeil van de Rijn ten zuiden van Kaub naar Zwitserland is weer zoveel gestegen dat volledige belading van schepen mogelijk is, meldt Reuters op basis van wat makelaars vertellen. Delen van de rivier in Noord-Duitsland, onder meer rond Keulen en Duisburg, zijn nog steeds te ondiep voor volledige scheepsladingen. De verwachting is dat het water in het weekend weer het normale niveau heeft.
De spotprijzen voor het vloeistoftransport van Rotterdam naar Karlsruhe ten zuiden van Kaub zijn vandaag (vrijdag 30 september) ongeveer €51 per ton, een daling ten opzichte van vorige week toen de prijs circa €68 per ton was en zeker ten opzichte van de piek van ongeveer €118 in augustus, meldt het persbureau.
Door de droogte, niet alleen in Nederland maar in heel Europa, was het waterpeil van de Rijn in augustus uitzonderlijk laag. De Rijn is belangrijk voor de aanvoer van grondstoffen zoals granen, kolen en olie. Bovenop de prijsstijgingen, die mede veroorzaakt zijn door de oorlog in de Oekraïne, hebben de lage waterstanden van de Rijn er ook deels voor gezorgd dat veel producten duurder zijn geworden.
De waterstand op de Rijn en de IJssel is nog steeds lager dan normaal voor de tijd van het jaar. De komende twee dagen zal de waterstand in Nederland licht toenemen, meldt Rijkswaterstaat. De afvoer van de Rijn is sinds afgelopen dinsdag aan het stijgen doordat de neerslag die de afgelopen periode in het stroomgebied is gevallen, Nederland bereikt. Volgens de huidige verwachting van Rijkswaterstaat stabiliseert deze stijging rond 5 en 6 oktober, waarna er een daling komt.
Spottarieven zeetransport blijven dalen
Ook de spottarieven voor zeetransport blijven dalen. Dit gebeurt ondanks dat het aantal blank sailings (uit de vaart gehaalde capaciteit) van Azië naar Europa en de Verenigde Staten nog steeds hoog is. De tarieven voor vervoer van Azië naar de Amerikaanse westkust daalden deze week met 8% tot minder dan $3.000 per FEU (container van 40 voet), meldt vervoersplatform Freightos. Dat is een daling van 45% sinds het begin van de maand en het laagste niveau sinds augustus 2020. Wel blijven de prijzen nog steeds 128% hoger dan in september 2019.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $4.056 | $2.978 | $6.952 | $7.046 | $7.531 |
Vorige week | -3% | -8% | -5% | -3% | +5% |
Vorig jaar | -59% | -82% | -63% | -52% | +8% |
De Drewry's World Container Index daalt deze week net als vorige week met 10%. De gemiddelde prijs voor een container van 40 voet is nu $4.014,10, een afname van 61% vergeleken met dezelfde week vorig jaar. Het is de 31e week op rij dat de spottarieven dalen. De Baltic Dry index, de wereldwijde index voor bulkvervoer, daalde 2,3% naar 1.757 punten.
Route | 15 september '22 | 22 september '22 | 29 september '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $4.942 | $4.472 | $4.014 | -10% | -61% |
Shanghai - Rotterdam | $6.671 | $6.027 | $5.441 | -10% | -63% |
Rotterdam - Shanghai | $1.059 | $1.006 | $1.003 | 0% | -38% |
Shanghai - Genoa | $7.353 | $6.419 | $5.216 | -19% | -62% |
Shanghai - Los Angeles | $4.252 | $3.779 | $3.283 | -13% | -73% |
Los Angeles - Shanghai | $1.260 | $1.282 | $1.282 | 0% | -7% |
Shanghai - New York | $8.477 | $7.701 | $7.278 | -5% | -54% |
New York - Rotterdam | $1.282 | $1.255 | $1.252 | 0% | +13% |
Rotterdam - New York | $6.607 | $6.737 | $7.038 | +4% | +14% |