Het luchtvrachtvolume daalt behoorlijk. FedEx schrapt daarom noodgedwongen vluchten. Als er nieuwe vrachtvliegtuigen op de markt komen, dreigt er een capaciteitsoverschot, meldt Freightos. Het aantal online bestellingen van goederen neemt momenteel af na een boost tijdens de coronapandemie.
Als er nieuwe vrachtvliegtuigen op de markt komen, dreigt er een capaciteitsoverschot, meldt Freightos. De luchtvrachtvolumes van en naar Frankfurt zijn vergeleken met vorig jaar meer dan 10% gedaald volgens het vrachtplatform. Volgens de Freightos Air Index bedroegen de tarieven van Frankfurt naar Los Angeles International Airport eind oktober $3,43 per kilo en $3,26 per kilo naar JFK (New York). In beide gevallen is dat meer dat bijna 40% lager dan een jaar geleden.
Volgens het recente DHL-rapport 'Airfreight state of the industry' blijven de volumes in 2023 laag door wereldwijde hoge inflatie. Trans-Atlantische routes blijven het volgens het bedrijf echter relatief goed doen. De spottarieven zullen volgens DHL met de (hoge) brandstofprijzen meebewegen. Doordat de containervaart betrouwbaarder is geworden doordat er minder logistieke verstoringen zijn en de containerprijzen verder zakken, verwacht DHL dat er vaker wordt gekozen voor de scheepvaart.
Containerprijzen blijven dalen
Ondanks het grote aantal blank sailings (gecancelde afvaarten) daalden de containerspotprijzen afgelopen week weer, voor de 38e week op rij. Deze week was de tariefdaling gemiddeld 7%. Dat blijkt uit de Drewry's World Container Index. Een container van 40 voet vervoeren kost nu gemiddeld $2.591,41. Drewry verwacht een verdere daling, maar wel met kleinere stapjes.
Volgens Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd is de markt het derde kwartaal van dit jaar verslechterd. "Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in dalende spottarieven en stijgende inflatiegerelateerde kosten per unit", aldus de CEO in een toelichting op de kwartaalcijfers. Hij sprak bij de presentatie vorige week de verwachting uit dat de komende maanden de gespannen situatie in de wereldwijde supply chain verder zal normaliseren.
Dankzij de torenhoge tarieven heeft de containerrederij de eerste drie kwartalen van dit jaar buitengewoon goede resultaten neergezet, waarbij het derde kwartaal de markt dus wel minder goed werd. "De economische omstandigheden die belangrijk zijn voor de containervaart zijn in toenemende mate verslechterd sinds begin 2022. Factoren die de groei beperken zijn onder meer hoge inflatie, de oorlog in Oekraïne, een verkrapping van het monetaire beleid door veel centrale banken en de aanhoudende Covid-19-pandemie", aldus het kwartaalverslag. Volgens de CEO is de balans van Hapag-Lloyd sterk genoeg om ook in zware weer op koers te blijven.
Freightwaves schrijft dat Habben Jansen in een conference call heeft gezegd dat hij denkt dat de terugval in volume momenteel niet alleen het gevolg is van een lagere vraag, maar ook komt doordat er eerder verstoringen waren in de toeleveringsketen. Toen die afnamen, kwam plots alles in de magazijnen aan. "De wereldwijde economie groeit nog steeds enkele procentpunten volgend jaar. Je zou dus verwachten dat er normaliter iets van een bounce back komt."
Drewry's World Index
Route | 3 november '22 | 10 november '22 | 17 november '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $3.050 | $2.773 | $2.591 | -7% | -72% |
Shanghai - Rotterdam | $3.684 | $3.126 | $2.687 | -14% | -80% |
Rotterdam - Shanghai | $876 | $867 | $840 | -3% | -47% |
Shanghai - Genoa | $4.087 | $3.494 | $3.404 | -3% | -73% |
Shanghai - Los Angeles | $2.364 | $2.262 | $2.130 | -6% | -79% |
Los Angeles - Shanghai | $1.165 | $1.186 | $1.184 | 0% | -7% |
Shanghai - New York | $5.694 | $5.351 | $5.045 | -6% | -62% |
New York - Rotterdam | $1.318 | $1.318 | $1.322 | 0% | +11% |
Rotterdam - New York | $7.426 | $7.336 | $7.363 | 0% | +17% |
Bulktransport
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport is in vergelijking met vorige week gezakt en staat op 1.228 punten (vorige week 1.355 punten). De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, is in een week tijd licht gestegen en staat op 1.650 punten (vorige week 1.637 punten).
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $3.185 | $2.652 | $5.602 | $4.837 | $6.533 |
Vorige week | -5% | -2% | -11% | +2% | -8% |
Vorig jaar | -65% | -81% | -65% | -66% | -15% |