De containerprijzen zijn het jaar iets hoger begonnen. De containerprijzen op de Freightos Baltic Index (FBX) zijn zo'n 6% hoger vergeleken met vorige week. Alleen op de scheepvaartroute route tussen de Amerikaanse Oostkust en Azië is het transport goedkoper geworden.
Een groeiend aantal coronabesmettingen in China zorgt voor transportvertragingen. Ook het slechte weer in de regio zorgt ervoor dat schepen langer dan normaal in de havens liggen. Hierdoor lopen de containerprijzen iets op.
Na het opheffen van alle coronamaatregelen in China loopt het aantal besmettingen snel op. De beschikbare arbeidskracht neemt af, nu mensen ervoor kiezen om zich af te melden. Het is nog maar de vraag in hoeverre deze vertragingen gevoeld gaan worden door de markt. De vraag naar containers neemt namelijk ook af.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $2.246 | $1.382 | $2.898 | $2.741 | $5.742 |
Vorige week | 6% | 0% | -1% | +14% | +1% |
Vorig jaar | -75% | -89% | -82% | -81% | -8% |
Ook de Drewry World Container Index laat deze week een stijging zien. De samengestelde index steeg met 0,77%. Niet veel, maar wel de eerste stijging in 44 weken. De prijs komt nu uit op $2.135 en is daarmee 77% lager dan een week geleden.
Baltic Dry Index
De Baltic Dry Index zat donderdag niet in de lift. De wereldwijde index voor bulktransport daalde opnieuw en bereikte bijna het laagste punt in vier maanden, dit als gevolg van een lage vraag naar schepen door de lage scheepsactiviteit.
De samengestelde index, die meerdere scheepsmaten combineert, verloor 2,6% en kwam uit op $1.146, het laagste punt sinds 7 september. De Panamax index, de categorie schepen die onder meer granen vervoert, daalde met 3,3% en bereikte het laagste punt sinds 5 september.
De gemiddelde dagelijkse inkomsten van deze schepen nam met $414 af en kwam uit op $11.986.