Foodconcern FrieslandCampina heeft de inflatie de afgelopen maanden niet volledig door willen bereken aan haar klanten en daardoor aan de consument. Het coöperatieve bedrijf vreesde voor een te hoge prijspiek voor de consument op de Noordwest-Europese markt, zo zei topman Hein Schumacher dinsdag bij de toelichting op de jaarcijfers in Amersfoort. "Onze producten moeten wel betaalbaar blijven voor de consument." Schumacher verwacht dat de verminderde koopkracht van de consument de productverkoop dit jaar onder druk zet.
FrieslandCampina heeft vandaag (21 februari) een forse stijging van de omzet en de nettowinst gepresenteerd. In veel segmenten op de zuivelmarkt kon het concern profiteren van de bijzondere marktomstandigheden na onder meer het loslaten van de coronamaatregelen en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Daardoor liepen onder meer de noteringen op de internationale zuivelmarkten hoog op. De oplopende inflatie kwam daar met name in de tweede helft van het jaar nog eens bij, zo lichtte Schumacher toe. De consumentendivisie van FrieslandCampina, Food & Beverages, kon en wilde de kostenstijgingen in de keten niet volledig doorbereken.
Balanceren op dun koord
"Een bewuste keuze", aldus Schumacher, die dit voorjaar vertrekt naar Unilever. FrieslandCampina vreesde dat het volledig doorberekenen van de kosten zou leiden tot een te hoge vraaguitval van de eigen merkproducten, zoals van Campina. Op de persconferentie kwam ook naar voren dat de prijzen van merkproducten in de supermarkt sterker zijn gestegen dan die van de huismerken. Schumacher wilde dit fenomeen echter niet nader toelichten. "Wij kunnen de eindprijs aan de consument op de winkelvloer niet bepalen." Wel gaf hij aan dat het voor FrieslandCampina balanceren is op een dun koord, omdat de prijs voor de consument niet te hoog mag worden. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een druk op het volume door de lagere koopkracht van de consument.
Dit heeft ertoe geleid dat de divisie Food & Beverages een mager financieel resultaat over 2022 heeft geboekt door de druk op de marges met een beperkte stijging van het onderliggend bedrijfsresultaat met 3,9%. Andere divisies zoals de Ingrediënten, Speciaal Voeding (waaronder babyvoeding) en Handel boekten beduidend betere resultaten, met bedrijfsresultaten die stegen met respectievelijk 101%, 161% en 453%. "In deze divisies zijn we wel in staat geweest de kosten verder in de keten door te berekenen", aldus Schumacher. Vooral de afzet van bulkproducten rendeerde goed door de schaarste op de zuivelmarkt. Daarbij verkozen consumenten vaker private label-merken in plaats van A-merken.
'Prijzen van klif gevallen'
Voor 2023 voorziet Schumacher aanhoudende inflatie, maar wel lager dan in het tweede en derde kwartaal van 2022. "De zuivelprijzen zijn recent van een klif gevallen, maar liggen nog wel boven het niveau van voorheen." Wat betreft de winstcijfers voor de eerste helft van 2023 is Schumacher niet optimistisch, gezien de uitbetalingsprijzen richting melkveehouders vertraagd reageren op de marktontwikkelingen en op dit moment niet meer corresponderen met de fors gedaalde zuivelprijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.