De Listeria-problemen die zuivelconcern Milcobel vorig jaar had in de kaasfabriek in Moorslede, heeft de ondernemen heel wat problemen bezorgd. De fabriek lag maanden geheel of deels stil en de kaasproductie moest elders worden ondergebracht. Toch kon een verlies van marktaandeel niet worden voorkomen en haalde heel de kwestie een flink knauw uit de winst.
Dit blijkt uit het gedeponeerde jaarverslag van het coöperatieve Belgische zuivelconcern . Milcobel heeft inmiddels ook zelf een verslag op de website gepubliceerd. Het lijkt erop dat de Listeria-problemen ook deels verantwoordelijk waren voor de achterblijvende omzetstijging over 2022. De omzet steeg wel aanzienlijk, maar niet zoals bij andere zuivelbedrijven. Ook weerspiegelde het niet de ontwikkeling van de markt. De omzet uit bedrijfsactiviteiten steeg van €1.140 miljoen naar €1.366 miljoen. Het grootste deel van die omzet, €1.049 miljoen, kwam voor rekening van de gewone zuivelactiviteiten, terwijl de ijsdivisie Ysco een omzet behaalde van €317 miljoen.
De omzetstijging bij Milcobel werd voor een groot deel veroorzaakt door de sterk oplopende zuivelprijzen vorig jaar, zoals het gevolg was in de hele zuivelsector. Hierdoor steeg ook de waarde van de voorraden sterk. Bij Milcobel stegen die van 32% naar 35% van het balanstotaal. De bedrijfswinst daalde door allerlei oorzaken van €15,7 miljoen naar €9,8 miljoen, terwijl de geconsolideerde winst daalde van €10,7 miljoen naar €4,4 miljoen. Over het totaal genomen steeg de omzet in de eigen Belgische thuismarkt van €405 miljoen naar €495,7 miljoen, oftewel een plus van +22%
Problemen en ook succes
De Listeria-besmetting in de fabriek in Moorslede resulteerde in een tijdelijke stillegging van de productie, een flinke beperking van de productiecapaciteit en volumeverlies in de markt. Met bepaalde kazen werd tijdelijk uitgeweken naar een Nederlandse fabriek, andere kaassoorten konden tot afgelopen voorjaar nog niet terug op de markt worden gebracht.
In Zuid-Europa werd daarentegen ook succes geboekt in de kaasafzet. De mozzarella-activiteiten leverden wisselend resultaat op. Eerst werd geprofiteerd van de hoge prijzen, later was sprake van vraaguitval en een dalend rendement, waar Milcobel op reageerde met gedeeltelijke omschakeling naar de productie van beter renderend Cheddar.