Producten met keurmerken verkopen beter dan producten zonder keurmerken. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van Circana. In de eerste helft van het jaar groeide de omzet van voedselproducten met een keurmerk met 22,8% terwijl de algehele voedselomzet met 10,9% groeide.
De ontwikkeling wordt onder meer veroorzaakt doordat het merendeel van de kip die in de supermarkten wordt verkocht 1 ster Beter Leven is. Hierdoor is het Beter Leven-keurmerk met 34% gegroeid en is het aantal producten met een keurmerk binnen de productgroep vlees(waren) gegroeid van 45% naar 58%. Ook in andere productgroepen zoals koffie, zuivel en aardappels, groente en fruit groeit het aantal verkochte producten met een keurmerk. Alleen bij dierenvoeding en eieren daalde het aantal verkochte producten met een keurmerk. Overigens heeft vis met ruim 80% het grootste aandeel keurmerken.
De verkoop van biologische producten, die uiteraard al een keurmerk hebben, groeide met 8,3% minder dan het marktgemiddelde, maar productgroepen zoals biologische zuivel en brood groeiden wel sterker dan de markt. De cijfers voor het hele jaar 2023 verschijnen begin volgend jaar.