Supermarktketen Jumbo zet stappen om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en verpakkingen makkelijker te recyclen.
Vandaag (5 december) introduceert het bedrijf nieuwe verpakkingen voor biologische vleeswaren, waarbij het doorzichtig plastic schaaltje is verdwenen. Ook zijn de kuipjes verse noten dunner en worden ze afgedekt met een dunne folie. Tot slot worden de PLUK-boeketten in FSC gerecycled kraftpapier.
Met de keuze om te stoppen met plastic schaaltjes voor de vleeswaren bespaart de supermarkt meer dan 50% plastic ten opzichte van de oude verpakking. Op jaarbasis gaat het om 1,5 miljoen schaaltjes of 6.500 kilogram minder. De verwachting is dat de reguliere vleeswaren op termijn ook de nieuwe verpakkingen krijgen.
Geen deksel
De verse noten van het huismerk van Jumbo krijgen ook een nieuw jasje. Zo is het kuipje dunner en is de deksel vervangen door een afsluitbare dunne folie. In totaal krijgen vijftig verschillende producten deze nieuwe verpakking. Daarmee wordt er jaarlijks 29.000 kilogram verpakkingsmateriaal minder gebruikt en is er sprake van een gewichtsreductie van zo'n 20% vergeleken met de oude verpakkingen.
De boeketten worden verpakt in stevig papier dat sinds kort een FSC-keurmerk heeft. De plastic hoezen bestaan vanaf begin 2024 uit 70% gerecycled materiaal.
Jumbo wil in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal gebruiken dan in 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.