Hollandser en kaas-verantwoorder kan het bijna niet. Familiebedrijf Treur kaas is te vinden aan de Oude Rijn tussen Woerden en Bodegraven. Daar staan de opslag- en distributiehallen plus kantoor van de bijna zeventig jaar oude kaashandel.
Het is niet de plek waar pa Treur, de vader van huidig directeur René Treur is begonnen, maar wel de plek waar hij na wat omzwervingen in Woerden definitief is neergestreken. Aan het Rietveld, tussen Woerden en Nieuwebrug, was en is ruimte.
Hoe zou u Treur Kaas willen typeren? Wat voor soort bedrijf zijn jullie?
"Wij zijn een kaasspecialist, vanouds actief in natuurkaas. Daarin hebben we een breed assortiment, met producten van diverse kaasmakers in het hogere segment Daarnaast hebben we veel boerenkaas. In dit segment zijn we de laatste jaren hard gegroeid."
En wie zijn de afnemers?
"Wij zijn bewust niet zelf actief in de retail, we verkopen niet aan supermarktketens. Dat is om meerdere redenen. Wij zijn een bedrijf met zo'n vijftig medewerkers en hebben niet de ambitie om door te groeien naar vijfhonderd man personeel. Ook hebben we niet zo veel behoefte sterk afhankelijk te worden van een of meerdere grote partijen waarvan het elk jaar maar weer de vraag is of er een overeenkomst in zit. Wij bedienen in Nederland alleen speciaalzaken, markten en venters. Sinds 2010 zijn we ook actief in het buitenland. Daar werken wij met groothandels en agenten."
Jullie hoeven niet hard te groeien, maar jullie realiseren wel een gezonde groei?
"Wij willen gewoon een goede autonome groei, zonder elke dag stress en ik vind het ook leuk om de ruimte te hebben om, als er iets is met een medewerker – ziekte of iets anders - daar persoonlijk ruimte voor te kunnen nemen. Tot nu toe lukt het ons om zo te opereren."
Treur is hard gegroeid in boerenkaas, zegt u. Het aantal boerenkaasmakers is ondertussen afgenomen.
"Dat klopt, maar de blijvers hebben zich wel ontwikkeld. Ze zijn groter geworden en hebben ook een breder aanbod. De één maakt een kaas die geschikt is om jong te consumeren, de ander maakt kaas die geschikt is voor de opleg, en dan de verschillende soorten. Toen ik opgroeide, kende ik één soort kruidenkaas, maar nu zijn er tientallen soorten."
Speciaalzaken zijn een belangrijk onderdeel in jullie klantenbestand. Niet al die bedrijven hebben het even gemakkelijk. Hoe zorg je dat er toch een gezonde afzet blijft in dit segment?
"Wij zien wel dat bepaalde speciaalzaken onder druk staan, maar toch is er groei voor ons in het segment als geheel. Doorslaggevende factoren daarbij zijn: locatie, slagkracht en ondernemerschap.
Het gros van onze klanten heeft een of twee winkels, maar we hebben ook grotere klanten met tot tachtig winkels. Die laatsten hoeven we weinig te leren, maar waar nodig en gewenst, kunnen wij ondernemers ook van advies te dienen. Niet alleen met betrekking tot het assortiment en de kwaliteit, maar ook in andere opzichten. Wij hebben een heel actieve en vakbekwame buitendienst. Wij kunnen bedrijven begeleiden en ook deels ontzorgen."
Als het gaat over het assortiment. Leveren jullie alleen kaas, of meer?
"Wij kunnen ook een concept aanbieden. Wij kunnen zelfs wijn leveren. Dat laatste is vooral voor de kleineren winkels die niet veertig dozen of meer van een bepaalde wijn kunnen hebben. Wij leveren kleinere bestellingen uit. "
U heeft een breed assortiment kaas. Wat loopt het lekkerst: bio of gangbaar?
"Los van enige voorkeur, heeft gevoelsmatig het biologische product het vaker lastig dan het gangbare. Misschien omdat het toch een kleinere en/of moeilijkere markt is, maar in beide segmenten hebben we veel te bieden."
Wordt u als ondernemer ergens speciaal verdrietig over of blij van?
"Het eerste gaat op voor veel wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld de UBO-opgaves in het kader van het anti-witwasbeleid. Het lijkt mij een kleine moeite om daar een centraal punt voor op te zetten, bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel. Nu moeten we iedere keer weer alles opnieuw doorvoeren. Hindernissen voor anderen zie ik ondertussen ook regelmatig als een kans voor ons. Neem de Brexit. Voor de Brexit deden we veel op Groot-Brittannië, daarna werd het moeilijk, maar als je de weg weer leert kennen, zijn er ook weer kansen."
"Wat ik specifiek erg leuk en bijzonder vind aan de kaashandel, is de sfeer in de sector: samen in het vliegtuig ergens naar toe, samen bij een nieuw bedrijf van een collega kijken. Voor geschillenbeslechting hebben we ook een arbritragesysteem, maar er zijn zelden echte zaken."