De netto-omzet steeg van zetmeelproducent Royal Avebe steeg in boekjaar 2022/23 van €711 naar ruim €803 miljoen. Dat terwijl de afzetmarkt erg moeizaam was en er een heel ander economisch klimaat heerste. Het bedrijf nam afscheid van enkele markten waar het zich niet in kon onderscheiden. De komende jaren gaat Avebe zich weer meer focussen op de zetmeeltak in plaats van de ontwikkeling van aardappeleiwit.
Het resultaat nam afgelopen boekjaar toe van €12,1 miljoen tot €20,7 miljoen. Het totale volume aan geproduceerd zetmeel lag echter 10% lager dan in boekjaar 2021/22. Dat komt vooral door de droge weersomstandigheden die de aardappelopbrengsten hebben beïnvloed. De kwaliteit was goed en het zetmeelpercentage kwam uit op 20,17%. Dat is net iets meer dan het meerjarig gemiddelde van 20%. Het bedrijf heeft een recordprestatieprijs van €133,34 per ton zetmeelaardappelen gerealiseerd. De prestatieprijs is de financiële indicator die inzicht geeft in hoe Avebe presteert. Het is anders dan de campagneprijs die telers bij levering krijgen en die €106 per ton was. Daarbovenop komt nog de uitbetaling uit het coöperatief resultaat.
In een toelichting over de jaarcijfers zegt David Fousert, CEO van Royal Avebe: "Deze prestatieprijs is een unicum in de geschiedenis van Avebe. Dat terwijl we als Avebe een zeer uitdagend jaar doormaakten. Denk aan de energiecrisis, de moeizamere afzet van producten waardoor de voorraden opliepen, maar ook in de teelt door het zeer droge jaar dat leden ervaarden." Uiteindelijk heeft Avebe de gestegen kosten goed weten door te berekenen en daarnaast ook kosten bespaard, zegt Fousert. "Zo hebben we bijvoorbeeld afscheid genomen van enkele markten. Op deze manier hebben we onze leden 27% meer kunnen uitkeren en dat is ook hard nodig om de zetmeelteelt aantrekkelijk te houden."
Afscheid van bulkmarkten
Het bedrijf heeft afscheid genomen van diverse bulkmarkten waar het zich niet kan onderscheiden met aardappelzetmeel ten opzichte van andere soorten zetmeel. Eén van de markten waar het bedrijf afscheid van nam, is de bulkpapiermarkt. De afgelopen jaren lag er veel nadruk op de voedingsmiddelenmarkt, waaronder de eiwittransitie met eiwit uit zetmeelaardappelen. Daar zijn veel ontwikkelingen in geweest. De afzet in deze markt is ook gegroeid, maar relatief weinig vergeleken met de waarde. De omzet in dit segment lag met 18% aanzienlijk lager dan het doel van 40%. Een jaar eerder was dat nog 33%. Maar dat betekent niet dat er geen kansen zijn in deze markt, die liggen er zeker volgens Fousert. Echter blijft Avebe een echt zetmeelbedrijf en ligt de focus de komende jaren weer meer op die tak.
Daarnaast zijn er ook andere potentiële groeimarkten zoals biobased bouwmaterialen en lijmstoffen, hoewel deze markt de afgelopen periode wel een behoorlijke klap te verduren had door minder afzet. Buiten Europa maakt de biobased materialenmarkt al grotere en snellere stappen. Avebe blijft zoeken naar nieuwe kansen op het gebied van alternatieve eiwitgewassen en technieken. Eén daarvan is de verwerking van veldbonen voor eiwitten. Dit wordt de komende jaren verder vormgegeven. Daar ziet het bedrijf extra kansen omdat er ook zetmeel in zit en het met de verwerking daarvan ervaring heeft.
2023/24 vol uitdagingen
Ook het huidige boekjaar 2023/24 dat nu vier maanden onderweg is, zit vol met uitdagingen, vertelt Fousert. Het moeilijkere economische klimaat heerst nog steeds en de afzet van producten blijft onder druk staan. Wel is het marktperspectief iets verbeterd ten opzichte van eerder dit seizoen, maar verre van vergelijkbaar met hoe het eerst was. Daarnaast was het een extreem teeltseizoen en dat heeft veel invloed op de kwaliteit van aardappelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.