De spottarieven voor containers zakken deze week opnieuw. Ondertussen kondigen verschillende rederijen nieuwe toeslagen aan vanwege de Rode Zeecrisis. En de topman van Vespucci Maritime berekende dat er momenteel elke week meer wordt omgevaren via Kaap de Goede Hoop dan de afstand van de aarde naar de maan.
De tarieven zijn weer behoorlijk gedaald, nadat ze enorm stegen door de Rode Zeecrisis. Sinds vier maanden varen veel container- en bulkschepen - vanwege aanvallen van Houthi-rebellen - niet meer via het Suezkanaal, maar via Kaap de Goede Hoop.
Nadat de spottarieven aanvankelijk fors stegen, zijn ze nu alweer wekenlang aan het dalen. De Drewry World Container Index daalt deze week opnieuw, met 3% naar $2.836 per 40-voetcontainer. Volgens Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime zijn de tarieven op de route Azië - Noord-Europa op dit moment 54% lager dan aan het begin van de Rode Zeecrisis en op de route andersom 41%.
De afstand die een container aflegt is door het omvaren via Afrika met 16% toegenomen, berekende Sea-Intelligence eerder. Op LinkedIn zegt Jensen deze week: "Zestien weken varen de grote containerrederijen rond Afrika. Voor de diensten van Azië naar Europa betekent dit dat de op deze route ingezette schepen een extra afstand hebben gevaren van circa 6,5 miljoen kilometer. Elke week is de toegevoegde vaarafstand groter dan de afstand tot de maan (zo'n 384.400 kilometer red.)."
Jensen maakt ook melding van nieuwe toeslagen die verschillende scheepvaartmaatschappijen hebben aangekondigd vanwege verstoringen op de Rode Zee. Zo heeft Maersk een piekseizoentoeslag aangekondigd van $300 per container van Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied naar Djibouti.
Het kan zijn dat de tarieven nu een nieuwe bodem hebben bereikt, geeft dataplatform Freightos in een wekelijkse update aan. "De dalingen ten opzichte van de pieken in januari en februari op de routes vanaf Azië zijn de afgelopen weken afgenomen, en recente tariefaankondigingen door sommige scheepvaartmaatschappijen suggereren dat ze hopen de tarieven op het niveau van $3.000 tot $3.500 per FEU (container van 40 voet) te houden naar Europa en $3.500 - $4.300/FEU naar het Middellandse Zeegebied.
Luchtvracht uit Zuid-Azië duurder
De Rode Zeecrisis zorgt ook voor een toename aan luchtvracht uit Zuid-Azië, constateert het dataplatform. Luchtvracht vanuit Zuid-Azië laten komen is een stuk duurder geworden: $5,25 per kilo naar Noord-Amerika, wat 75% meer is dan medio december en $4,11 per kilo naar Europa, een toename van maar liefst 129%.
De luchtvrachtvolumes vanuit China namen eind maart toe volgens Freightos, gedreven door online bestellingen van particulieren, maar de tarieven zijn iets gedaald. Volgens de Freightos Air Index kost het vervoeren van luchtvracht vanuit China naar Noord-Amerika nu $4,23 per kilo en naar Europa $3,31 per kilo.