De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie heeft in januari van dit jaar 3,7% meer geproduceerd dan in januari vorig jaar, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Sinds juni vorig jaar kunnen er voor de voedingsmiddelenindustrie al groeicijfers gerapporteerd worden. Voor de industrie als geheel waren de cijfers in januari voor het eerst in ruim anderhalf jaar ook positief (+0,5%).
In december 2024 lag de volumegroei van de voedingsmiddelenindustrie op jaarbasis lager dan in januari 2025 (+1,0%). In november was de groei met 4,8% hoger. De omzet lag ik januari 12,8% hoger dan in januari 2024, in december was dat op jaarbasis 7,8% in de plus, net als in november.
De drankenindustrie kende in januari ook een opleving van de productie (+1,4%) ten opzichte van januari 2024, terwijl die in december op jaarbasis nog fors kromp (-8,1%). De omzet van de Nederlandse drankenindustrie daalde in januari echter met 9,1%, in december was de krimp 1,6% vergeleken met een jaar eerder.
Producentenvertrouwen in februari negatief
Het producentenvertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie – dat door het CBS wordt gemeten in de Conjunctuurenquête Nederland – was in februari met -3,0 een stuk negatiever dan in januari toen het vertrouwen 0,7 scoorde. De bedrijvigheid zien voedingsmiddelenproducenten positief in (5,9), maar over de orderpositie en voorraden zijn de fabrikanten negatief (respectievelijk -7,6 en -7,2).
De producenten in de industrie als geheel waren in februari minder negatief dan in januari (-1,2 tegen -1,6), maar dus nog wel negatief. Fabrikanten waren positief over de verwachte bedrijvigheid, maar iets minder dan in januari (9,3 tegenover 9,6). Verder waren zij minder negatief over de voorraden gereed product. Het CBS meldt dat ook in belangrijke afzetmarkt Duitsland het vertrouwen van producenten in februari minder negatief was dan een maand eerder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.