Shutterstock

Analyse Logistiek

Spottarieven pieken, schepen blijven omvaren

5 Januari 2024 - Linda van Eekeres

Ondanks de maritieme task force onder leiding van de VS is het niet veilig in de Rode Zee. Dat ondervond Maersk, de een na grootste rederij ter wereld. De Maersk Hangzhou werd afgelopen weekend (30 en 31 december) door Houthi-rebellen belaagd. De Deense rederij heeft daarop besloten om al haar schepen (weer) om te laten varen rond Kaap de Goede Hoop. De spottarieven pieken op het hoogste punt in veertien maanden.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Maersk en ook de Franse rederij CMA CGM (de derde grootste) hadden juist vorige week weer een aantal schepen richting het Suezkanaal gestuurd. De laatste en ook het Chinese Cosco (de vier na grootste) hebben aangegeven vooralsnog door het Suezkanaal te blijven varen, meldt de logistieke onderneming Flexport.

Operational Prosperity Guardian blijkt vooralsnog niet de gewenste uitwerking te hebben. Zondag hebben Amerikaanse helikopters drie schepen van Houthi-rebellen tot zinken gebracht. Afgelopen dinsdag (2 januari) was er volgens de United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) het meest recente incident in de regio waarbij Houthi-rebellen twee antischeepsraketten hebben afgevuurd (waarvan geen schade werd gerapporteerd). Houthi's hebben aangegeven dat de aanval gericht was op de CMA CGM Tage.

De vijfde, Duitse rederij Hapag-Lloyd blijft via Kaap de Goede Hoop varen. "Met de recente veiligheidsincidenten in gedachten hebben we besloten om de Rode Zee-route te blijven mijden voor de veiligheid van onze bemanning en lading", aldus de rederij in een statement.

Containertekort
De komende weken wordt door expediteurs en verladers in Azië en Europa een tekort aan lege containers verwacht, meldt S&P Global. Dit omdat de schepen die om Kaap de Goede Hoop heen varen twee weken langer onderweg zijn. Ook is het Chinees Nieuwjaar in aantocht.

De spottarieven beginnen de situatie in de Rode Zee steeds meer te reflecteren. De Shanghai Containerized Freight Index voor vrachttarieven vanaf China naar Europa is vanaf 15 december gestegen van €1.029 naar €2.694 voor een 20 voetcontainer, een stijging van 162%. Dit is exclusief (Rode Zee)toeslagen.

Drewry's World Container Index is van 14 december tot 4 januari gestegen van $1.521 naar $2.670, een stijging van 61%. Op de lijn van Shanghai naar Rotterdam en Genua stegen de prijzen 115% en 114%. Het vervoer van een 40 voetcontainer van China naar Nederland kost daarmee momenteel $3.577, terwijl dat twee weken geleden nog $1.442 was. Dat is 91% meer dan een jaar geleden en het hoogst sinds 3 november 2022. Drewry verwacht dat de door de situatie op de Rode Zee de spottarieven de komende weken verder stijgen.

Bulkvervoer
De Baltic Dry Exchange Index voor bulkvervoer staat met 2.086 punten op het laagst sinds eind november. Scheepsmakelaar Fearnleys verwacht een toename in februari wanneer er grote hoeveelheden graan vanuit Zuid-Amerika geëxporteerd zullen gaan worden.

Hoge waterstand
De waterstand van de Rijn stijgt de komende dagen nog, meldt Rijkswaterstaat. De hoogste waterstand, naar verwachting rond de 14,5 meter boven NAP bij Lobith, wordt aanstaande zondag of maandag verwacht. De vele neerslag in het stroomgebied van de Rijn (Duitsland en Zwitserland) en de Maas (België en Noord-Frankrijk) zorgt voor hoge waterstanden in deze rivieren en in het IJsselmeer en Markermeer, aldus Rijkswaterstaat. Het water in de Maas zal de komende dagen langzaam dalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden