De prijsonderhandelingen tussen levensmiddelenfabrikanten en supermarktketens in Europa verlopen verhit. Het Franse Carrefour ligt momenteel zodanig met PepsiCo in de clinch dat de supermarktketen donderdag aankondigde geen producten van het concern meer in de schappen te leggen. In Nederland schijnt Jumbo het niet eens te kunnen worden met een aantal merken.
De prijsonderhandelingen tussen voedingsproducenten en supermarkten verlopen (zoals verwacht) op het scherpst van de snede, meldde de Rabobank eind vorig jaar al. "Inkopers zullen de producenten wijzen op de verwachting dat wereldmarktprijzen voor de belangrijkste landbouwgrondstoffen gaan dalen. Fabrikanten zullen daar tegenin brengen dat nog niet alle kostenstijgingen van de afgelopen dertig maanden zijn verrekend in hun producentenprijzen en dat met name de personeelskosten nog steeds oplopen", aldus de bank.
Bij het Franse Carrefour zijn die onderhandelingen uit de hand gelopen. Afgelopen donderdag werd aangekondigd dat merken van PepsiCo, waaronder chips van Lay's en Doritos, Pepsi en 7Up uit de schappen worden gehaald. Het gaat behalve om de supermarkten in Frankrijk om België, Spanje en Italië.
Michel-Edouard Leclerc, topman van de grootste Franse supermarktketen E.Leclerc heeft aangegeven dat meer fabrikanten hun prijzen moeten verlagen. Vrijdag meldde hij op LinkedIn: "De komende maand moeten we alle grote leveranciers die de fout hebben gemaakt om hun prijzen te veel te verhogen, overtuigen om ze nu te verlagen of te matigen."
Distrifood meldt vandaag dat er ook problemen zijn met de onderhandelingen bij Jumbo. Snoep van Haribo zou al sinds vorige week niet meer te krijgen zijn en producten van Coca-Cola zouden niet meer geleverd worden. In juni keerden producten van Mars en Nestlé terug bij de supermarktketen en kwam een maanden slepend conflict ten einde. Ook Albert Heijn had begin vorig jaar een strijd met Nestlé over de prijzen en ook daar leidde dat tot lege schappen van merken als Garden Gourmet en KitKat.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.