Het omzetaandeel van voedingsmiddelen met een keurmerk is vorig jaar wederom gegroeid. Een kwart van de omzet komt nu uit gecertificeerde producten. Een belangrijke reden voor de groei van het omzetaandeel is dat supermarkten zijn overgestapt op (minimaal) Beter Leven 1 ster. De omzet in die categorie groeide met 154%. Verder steeg de omzet van groente en fruit met een keurmerk met 51%. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van Circana.
De omzet van producten met het keurmerk On the way to PlanetProof groeide maar liefst 47%. Volgens Circana wordt ook de omzetgroei van aardappelen met een keurmerk (+347%) gedreven door PlanetProof.
De keurmerken die verder zijn bekeken, zijn: Beter Leven 1, 2 en 3 ster, biologisch, Rainforest Alliance, UTZ, Fairtrade, ASC en MSC. Albert Heijn heeft het eigen Beter Voor-programma, maar dat is niet meegenomen in de monitor.
De omzet is inclusief online verkopen. De hier genoemde cijfers komen uit de versie van het onderzoek van Circana waarin (in tegenstelling tot in de definitieve versie) Aldi en Lidl zijn meegenomen.
Omzetaandeel een kwart
Gemiddeld komt een kwart van de omzet van voedingsmiddelen van producten met een keurmerk. Het aandeel van zuivel met een keurmerk is ruim 20%, maar daar zitten nogal wat verschillen tussen de verschillende producten. Zo is het marktaandeel van boter met een keurmerk 5% en van 'dunne zuivel' 57%.
De omzet van varkensvlees met het Beter Leven 1 ster is 7% gestegen, maar afgenomen bij 2 en 3 ster en biologisch (respectievelijk -2%, -13% en -11%). De omzet van rund- en kalfsvlees laat overal een stijging zien: 16% bij 1 ster 16%, 2 ster 1%, 3 ster 6% en bij biologisch 11%. Het omzetaandeel van eieren met een keurmerk blijft met 75% stabiel. Brood en banket met een keurmerk blijft met 1% omzetaandeel marginaal. In de categorie koffie, thee en cacao is het omzetaandeel van gecertificeerde producten met 61% hoog. In 2023 was hierin een groei van 15% te zien. Bij cacao met een keurmerk steeg de omzet zelfs met 49%.
Beter Leven goed voor grootste omzet
Voor producten met de viskeurmerken ASC en MSC is de omzet respectievelijk €477 en €455 miljoen. De verkopen bij Fairtrade-producten bedragen €491 miljoen. De biologische omzet is €1,3 miljard. De PlanetProof-producten vertegenwoordigen een omzet van €1,4 miljard. UTZ en Rainforest Alliance zijn goed voor €2,2 miljard (+18%) aan verkopen. Producten met het keurmerk Beter Leven 1, 2 en 3 ster samen draaien de meeste omzet: €4,6 miljard.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.