Al jaren wordt er nauwelijks gecontroleerd op de wetgeving voor zzp'ers. Dat gaat binnenkort veranderen. "Met het vervallen van het handhavingsmoratorium vanaf 1 januari 2025 is het belangrijk om als bedrijf in control te zijn op het zzp-dossier. We merken nu al dat de Belastingdienst zijn mankracht aan het opschalen is om bij bedrijven te inventariseren hoe ze omgaan met het inhuren van zzp'ers", vertelt adviseur Robertjan Vos van Zalingen van BDO.
Het accountantskantoor ontwikkelde daarom een praktische tool, 'Blik op Arbeidsrelatie' om zijn klanten inzicht te geven in de risico's rondom zzp'ers.
Risico op schijnzelfstandigheid verkleinen
"De wetgeving rond zzp'ers was al jaren vaag en daarom wordt er ook al jaren niet goed gecontroleerd. Het gebeurde dan ook veelvuldig dat zzp'ers als tijdelijke kracht werden ingezet, terwijl ze al jaren voor een bedrijf werken en zelfs meegaan op personeelsfeestjes. De risico's om dat te doen waren vrij beperkt. Daar gaat nu wel verandering in komen", vertelt Robertjan. "Ook in de tuinbouw zien we heel veel seizoenswerk. De vraag is alleen of de mensen tijdelijk werken of blijven hangen binnen de bedrijven. Dat wordt nu wel een aandachtspunt om scherp op te zijn. Dankzij onze tool verkleinen bedrijven het risico op schijnzelfstandigheid binnen de organisatie met een risico-inschatting."
Volgens de adviseur, die inmiddels vijf jaar bij BDO werkt en gespecialiseerd is in loonheffingen, is het voor veel bedrijven reden om maatregelen te nemen door het aantal zzp'ers of flexibele uren terug te dringen of mensen in vaste dienst aan te nemen. "Vaak willen zzp'ers dat niet, omdat er nogal wat voordelen aan zitten, maar het risico voor een bedrijf om met zzp'ers als verkapte werknemers te werken is gewoon te groot, want de naheffing zal fors zijn", waarschuwt Robertjan. "Dit zal zeker invloed krijgen op het werk met zzp'ers. Bedrijven zullen minder snel met ze in zee gaan, tenzij het heel specialistische mensen betreft."
Rapportage met mogelijke risico's
De tool die BDO heeft ontwikkeld bestaat uit een uitgebreide vragenlijst over het werken met zzp'ers. "Wanneer je de tool hebt ingevuld, krijgt de gebruiker meteen een rapportage met de mogelijke risico's te zien. Het kan zijn dat er geen risico is, maar als uit de antwoorden blijkt dat de zzp'er eigenlijk een verkapte werknemer is, dan krijgt men ook te zien tegen welke risico's de organisatie aanloopt. Met de inzet van deze tool verbetert een bedrijf niet alleen de afspraken met individuele zzp'ers, maar heeft men ook inzichten in de verbeterpunten in het bestaande zzp-proces. Deze 'Blik op Arbeidsrelatie' geeft uitgebreider inzicht dan de door de overheid ontwikkelde webmodule en wordt door BDO steeds geactualiseerd, zodat bedrijven altijd de meest actuele blik hebben op de arbeidsrelaties."
De tool is per 1 mei live gegaan en de eerste gebruikers hebben de vragenlijst inmiddels ingevuld. "De eerste resultaten zijn positief. Onze tool wordt gebruikt als nulmetings- of monitoringsinstrument om het zzp-proces te optimaliseren. Bedrijven ervaren het als een fijne methode om te zien hoe ze ervoor staan en of ze risico's lopen. Nu hebben ze nog een half jaar de tijd om hun organisatie in control te brengen voor het zzp-dossier. Want dit gaat wel hét onderwerp worden waar de Belastingdienst de komende tijd op gaat controleren. De noodzaak voor bedrijven om actie te ondernemen en zich voor te bereiden is dan ook groot, want de controles zullen streng zijn en de naheffingen hoog", waarschuwt Robertjan.
Naast de nieuwe tool organiseert BDO dit jaar ook workshops over het werken met zzp-ers. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met het zzp-proces van de deelnemers. We bekijken dit proces zowel vanuit het arbeidsrecht als de loonheffingen. Meer informatie vindt u hier.
Bron: AGF.nl
Voor meer informatie over de tool kunt u contact opnemen met Robertjan Vos van Zalingen
E-mailadres: robertjan.vosvanzalingen@bdo.nl
Tel: 070-338 08 47