Amerikaanse consumenten kochten in 2022 2,5% minder vlees, zo blijkt uit een rapport van the Meat Institute en the Food Industry Association. Opvallend genoeg kopen Amerikanen liever iets minder vlees dan goedkoper vlees, want de consumptie van vers vlees nam vorig jaar juist toe.
De stijging van de consumptie van vers vlees is opvallend. Door de hoge voedselinflatie ligt het voor de hand dat consumenten voor goedkopere producten kiezen. Net als in Europa is de prijs van dierlijke proteïne namelijk leidend voor de stijgende kosten van voedsel. Het zou dan ook logisch zijn als consumenten hun verse vlees inruilen voor goedkoper bewerkt vlees, zoals hamburgers of hotdogs.
Daarnaast ligt het voor de hand dat consumenten vlees af en toe een dagje overslaan. Dit blijkt echter geen populaire strategie om geld te besparen. Van de 33% van de Amerikaanse consumenten die minder vlees wil eten, geeft slechts de helft aan dat ze daarmee kosten proberen te besparen.
Amerikanen kiezen juist voor kwaliteit
Amerikanen lijken er juist voor te kiezen om iets minder vlees, maar wel kwaliteitsvlees, op tafel te zetten. Deze conclusie wordt bevestigd door de inkoopoverwegingen van Amerikaanse consumenten. De belangrijkste overweging om voor een bepaald soort vlees te kiezen, blijft de kwaliteit van het product.
De Food Industry Association heeft een verklaring voor deze opmerkelijke resultaten. "Consumenten zijn niet alleen prijsbewuster, maar zijn ook op zoek naar een goedkopere manieren om te genieten." Zo kiezen Amerikaanse consumenten er op het moment eerder voor om thuis uitgebreider te koken, in plaats van chique uit eten te gaan. Mede omdat consumenten vers vlees blijven kopen nam de waarde van de vleesconsumptie in 2022 met 5,7% toe tot $87,1 miljard.
Consumenten letten op de kosten
De hoge vleesprijs lijkt bij het inkopen van de dagelijkse boodschappen toch een belangrijke overweging. De op een na belangrijkste reden om voor een vleesproduct te kiezen, bleek de prijs. Het is dan ook geen verrassing dat 76% van de consumenten aangeeft dat ze hun aankoopgedrag veranderen. Zo veranderen consumenten de hoeveelheid vlees die ze kopen, het type vlees, welke onderdelen ze inkopen en van welk merk het vlees is.
Daarnaast geven consumenten vooral aan meer porties op maat te kopen. Zo'n 42% van alle consumenten geeft aan alleen te kopen wat ze nodig hebben. Daarnaast zoeken consumenten actief naar korting. Ongeveer 35% van de consumenten geeft aan vlees met coupons te kopen en nog eens 35% geeft aan groter in te kopen als er een goede aanbieding is.