De Tapp Coalitie die zich inzet voor verduurzaming van de productie en consumptie van eiwitten, vindt dat vleeseters door middel van een heffing moeten opdraaien voor de zorgkosten die veroorzaakt worden door de overmatige consumptie van bewerkt en rood vlees.
De Tapp (True Animal Protein Price) Coalitie lobbyt al een aantal jaar voor een heffing op vlees zodat de werkelijke kosten betaald worden, in eerste instantie met name voor klimaat en milieu, maar nu ook voor de zorgkosten. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit in opdracht van de Tapp Coalitie en de Vegetariërsbond blijkt dat overconsumptie van vlees jaarlijks €1,1 miljard aan ziektekosten veroorzaakt. Overmatige vleesconsumptie zorgt volgens de studie voor naar schatting 253.000 patiënten met diabetes, ruim 100.000 mensen met darmkanker en 20.000 patiënten met hart- en vaatziekten.
Het onderzoek schat dat de gezondheidskosten voor rood vlees op €7,50 per kilo overconsumptie liggen. Voor bewerkt vlees gaat het om €4,30 per kilo. Met deze bedragen zou de kiloprijs ook stijgen als er een heffing wordt toegepast. De Tapp Coalitie noemt dit een conservatieve schatting, waarbij de gezondheidskosten bij de productie van vlees zoals besmettelijke dierziekten, stikstof en fijnstof niet zijn meegenomen. Ook de kosten van arbeidsverlies die gepaard gaan met ziekte zijn niet meegerekende, evenals gezondheidsproblemen door slechte bereiding van vlees.
Bij elkaar opgeteld zouden de milieu- en gezondheidskosten leiden tot een hogere kiloprijs van €13,20 voor rundvlees en €10,00 voor bewerkt vlees leiden, ongeveer een verdubbeling van de huidige prijs.
De organisatie steunt een heffing op vlees en zuivel, maar dan gecombineerd met 0% btw en andere prijsverlagingen voor gezond en duurzaam voedsel. De organisatie wil een 40% hogere gemiddelde vleesprijs, waarbij boeren betaald krijgen voor vergroening en duurzaam voedsel een 0% btw-tarief krijgt en lage inkomens worden gecompenseerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.