Shutterstock

Nieuws Vlees & Eiwit

Vleessector wil duurzame prijsafspraken maken

13 April 2023 - Matthijs Bremer

De Nederlandse vleesketen moet voor een duurzame vleesproductie anders worden ingericht. 'We moeten stoppen met het wekelijks spel, waarbij naar de prijs wordt gekeken en vervolgens handel wordt gedreven', aldus Linda Verriet, voorzitter van de POV.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Duurzame vleesproductie vereist stabiliteit en samenwerking, zo hield Verriet haar gehoor voor. "We moeten als eerste met elkaar constateren dat de huidige manier van werken niet duurzaam is. De blik is gericht op 2030. Van belang is dat we af moeten van aanbod- en export gedreven ketens. Dit is naar de toekomst toe niet houdbaar en ook binnen dat kader moet er nog een verdienmodel voor de veehouder blijven bestaan."

Verriet vervolgt: "We moeten stoppen met het wekelijks spel, waarbij naar de prijs wordt gekeken en vervolgens handel wordt gedreven. Er moeten duurzame afspraken komen over prijs, op basis van duidelijke spelregels die vooraf zijn afgesproken. Dat geldt overigens niet alleen voor prijs. Er moeten ook duidelijke bovenwettelijke afspraken over duurzaamheid worden gemaakt. Alleen als een veehouder weet wat hij binnenkrijgt en weet aan welke voorwaarden hij moet voldoen kan hij toewerken naar nieuwe duurzaamheid investeren."

Holland Varken is duidelijk voorbeeld
Dit betekent dat er een nauwe samenwerking moet komen binnen de sector, zo vertelt Verriet. "Producenten en vleesveehouders moeten meer samenwerken. Er moet één persoon komen die de veehouder representeert en namens veehouders onderhandelt. Het antwoord bestaat in de vorm van marktclusters, een groep varkenshouders die samen opereert onder één concept. De varkenssector werkt op dit moment aan een dergelijk concept: het Holland Varken."

Het concept heeft drie pijlers. Ten eerste de ketensamenwerking waar Verriet weinig uitleg bij gaf, aangezien ze haar lezing ermee begon. Ten tweede het ketenkwaliteitssysteem. De minimale standaarden op het gebied van dierenwelzijn voedselveiligheid en milieu waar varkensvlees aan moet voldoen. Zo creëert de varkensvleessector een sterk merk voor allerlei landen. Onder meer de Chinese markt blijft namelijk cruciaal voor de Nederlandse vleesketens. Het derde element is een open keteninformatieplatform waar zo veel mogelijk informatie wordt gedeeld. "Het project Holland Varken staat in het teken van transparantie. Zo kan de sector open informatie uitwisselen om de afspraken zo duurzaam mogelijk vormgeven."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden