Onder invloed van de stijgende pluimveevleesprijzen is de omzet van Nederlands grootste pluimvee verwerkende bedrijf Plukon in 2022 sterk toegenomen, zo blijkt uit Plukons jaarlijkse rapport maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daarnaast focust de Pluimveeverwerker steeds meer op plantaardige proteïne en kant en klaar producten.
De hoge pluimveevleesprijzen lijken Plukon in 2022 geen windeieren te hebben gelegd. In Plukons MVO-rapport (maatschappelijk verantwoord ondernemen) is te lezen dat het bedrijf in 2022 een omzet van bijna €2,8 miljard heeft geboekt, een stijging van maar liefst 26% ten opzichte van het jaar ervoor. Of de winst ook groeit, valt nog te bezien. Winstcijfers zijn niet in het MVO-rapport opgenomen en het jaarverslag is nog niet beschikbaar.
Uit het verslag blijkt dat Plukon met name actief is in Noord-Europa. Ongeveer €750 miljoen van de omzet maakt het bedrijf in Nederland. Plukons op een na belangrijkste markt is Duitsland. In dat land verkocht Plukon voor €588 miljoen aan pluimveevlees. Een vergelijkbare omzet maakte de pluimveevleesgigant in Frankrijk. De omzet uit dat land bedroeg €527 miljoen. Daarnaast blijken België en het Verenigd Koninkrijk belangrijke afzetmarkten. De omzet in beide landen bedroeg ruim €250 miljoen.
Om deze omzet te bereiken slachtte Plukon in 2022 ongeveer 8,9 miljoen vleeskuikens per week in slachthuizen in maar liefst zes verschillende landen. Ongeveer 32% van het pluimvee slachtte het bedrijf in Nederland. Daarnaast spelen Duitsland en België een grote rol in Plukons productieketen. Beide landen nemen maar liefst 21% van Plukons pluimveeproductie voor hun rekening. De overige productie vond plaats in Polen, Frankrijk en Spanje.
Plukon zet beperkt op beter leven
Plukons productie van Beter Leven-kip is nog altijd beperkt. Slechts 6,2% van Plukons pluimvee heeft een of meerdere sterren binnen het concept. Dit is opmerkelijk gezien de grote afzet op de Nederlandse markt. De Nederlandse retail werkt in 2023 namelijk toe naar een minimale dierenwelzijnsstandaard van 1 ster Beter Leven. Om naar dit doel toe te werken, lag in 2022 vrijwel exclusief pluimveevlees met het keurmerk in de Nederlandse supermarkten.
Ook op het gebied van biologische veehouderij heeft Plukon beperkte stappen gezet. Slechts 0,3% van het pluimvee wordt biologisch gehouden. Plukons hield in 2022 voornamelijk vast aan gangbare productie. Zo'n 83,2% van alle het pluimvee dat Plukon verwerkt werd gangbaar gehouden.
Plantaardige producten
Tenslotte valt het op dat Plukon net als veel andere vleesverwerkende bedrijven zijn productportfolio op het moment verbreedt. Hoewel pluimveevlees nog steeds Plukons kernproduct is, zet het bedrijf sinds de overname van Fresh Care Convenience in 2020 ook een behoorlijk volume aan plantaardige producten af. Zo verwerkte het bedrijf 9,2 ton aan alternatieve proteïne en 381.000 ton aan groenten per week. De meeste van deze producten werden toegepast in Plukons kant-en-klaar maaltijden. Inmiddels produceert de pluimveeverwerker elke week 515.500 maaltijden en salades. Daarmee zet het bedrijf in op de stijgende internationale groeiende markt voor gemaksvoeding.