De Europese varkensvleesmarkt wordt op het moment gekenmerkt door schaarste, zo concludeert de Rabobank. In vrijwel alle Europese kernmarkten nemen de productievolumes snel af. Tot nu toe zorgt de schaarste voor recordprijzen, maar door stevige druk van de supermarkten weten slachterijen niet van de hoge prijzen te profiteren.
De Europese varkensvleesproductie neemt in rap tempo af, zo concludeert de Rabobank. In de gehele Europese Unie daalde de productie tussen januari en april met maar liefst 10%. Het sterkst nam de productie af in Denemarken. In dat land daalde de varkensvleesproductie met maar liefst 21%. In Nederland daalde de productie met 12%. Ook in Duitsland (-9%), Spanje (-7%), Polen (-7%), Frankrijk (-6%) en Italië (-5%) namen de slachtvolumes flink af.
Naast de productie nam ook de consumptie in Europa met maar liefst 7% af. De export daalde nog veel met 18%. Naast de EU zag ook het Verenigd Koninkrijk de productie achteruit hollen. De productie daalde met maar liefst 17%.
Nederland
Dat Nederland in de kopgroep van de dalers zit, is overigens enigszins misleidend. De Nederlandse varkensstapel daalde minder hard dan gemiddeld en de export van Nederlandse varkens steeg in de eerste helft van 2023 met 4%. De grotere exporten zijn het gevolg van toenemende krapte op andere Europese kernmarkten. Vooral Duitsland is een belangrijke kaper op de kust. De export naar onze Oosterburen nam met maar liefst 42% toe. Wel staat daar tegenover dat Nederland 53% minder varkens naar België en 40% minder varkens naar Spanje exporteerde.
Recordprijzen
Door de lagere productie bereikte de Europese varkensvleesprijzen keer op keer nieuwe recordnoteringen. Gemiddeld gezien lag de Karkasprijs in week 25 van 2023 29% hoger dan in dezelfde periode van 2022. Daarnaast volgt de markt niet het gebruikelijke seizoenpatroon. Door de vakantieperiode daalt de varkensvleesprijs normaal, maar vooralsnog staan de noteringen nog altijd op recordhoogte.
Door lagere voerprijzen zijn de marges van varkenshouders op het moment historisch gezien hoog, maar slachterijen zien hun winst als sneeuw voor de zon te zien verdwijnen. De retail voert op het moment namelijk stevige druk op vleesverwerkers uit om verdere prijsstijgingen richting de consument te voorkomen.