De Europese vraag naar pluimveevlees is groeiende, maar de markt voor concepten staat onder druk door meer vraag naar reguliere kip. Ook de Nederlandse export van kip binnen Europa blijft goed. Dat meldt de Rabobank in een nieuw onderzoeksrapport.
De bank is positief over de vooruitzichten voor de markt van vleeskuikens. Pluimveevlees is het enige vleestype waarvan dit jaar de vraag groeit binnen Europa. De markt voor pluimveeconcepten met langzamer groeiende kuikens zoals Beter Leven staat wel onder druk. In veel markten is de vraag verschoven naar reguliere kip.
De meeste concurrentie voor de Europese reguliere kippensector komt door een snelgroeiend aanbod vanuit Oost-Europa, met name verse kip uit Oekraïne. De Nederlandse export van kip naar andere landen binnen Europa groeide met 3%, met name naar Duitsland en Frankrijk.
De bank schrijft ook dat de voerprijzen de afgelopen maanden fors zijn gedaald en nog licht blijven dalen door een groot aanbod van maïs en tarwe. De grootste reden van zorg blijft de vogelgriep, met name in exportlanden als Brazilië en Oekraïne waren er grote uitbraken.
Vleeskuikenprijzen
De prijzen voor vleeskuikens zijn stabiel, al stond de Europese markt voor pluimveevlees de afgelopen maanden licht onder druk. Dit kwam met name door een lagere vraag in de zomer. Rabobank verwacht dat de consumptie van vlees in Europa dit jaar daalt, vooral door een teruglopend aanbod van varkens- en rundvlees. Wel is de verwachting dat de markt voor pluimveevlees met zo'n 1% zal groeien. Seizoensmatig zal de vraag de komende manden toenemen.
De reden dat de prijzen relatief hoog zijn, is de beperkte productiegroei in Europa. In Nederland wordt er 17% minder kippen geslacht dan in 2019. Dit komt met name door de overstap van de gehele Nederlandse retail naar kip met het 1 ster Beter Leven-keurmerk. Deze kip groeit vaak trager. Hierdoor voelen slachterijen concurrentie vanuit Oekraïne, met name het segment dat levert aan de groothandel, horeca en verwerkers.
Door het dalende aanbod is de levende import in de eerste helft van het jaar met 8% gegroeid. Vooral het aanbod uit Duitsland steeg met 25% sterk.
Supermarktkip
De vraag naar verse kip in supermarkten daalde tussen januari en juli met 9% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarbij spelen de introductie van 1 ster Beter Leven-kip en de hogere voerkosten een rol. Door de hogere prijzen is de afzet in euro's in supermarkten wel gestegen, met 11%.
Het volume kip daalde met 9%, meer dan varkens- en rundvlees (-4%) en vleesvervangers (-1%). In waarde groeit het kipsegment sneller dan deze vleestypes. Tegenover de daling van verse kip staat de forse groei van gemaksproducten, kant-en-klaar maaltijden (vers en bevroren) en bevroren vlees- en kipsnacks.
De Europese import van pluimveevlees groeide het eerste half jaar met 6%. De import van van pluimveevlees uit het Verenigd Koninkrijk, traditioneel een belangrijke exporteur naar de EU, is gehalveerd naar slechts 60.000 ton. De import groeit met name door sterke stijgingen uit Oekraïne. Dat land heeft onbeperkt toegang gekregen tot de Europese markt vanwege de oorlog. Dit heeft een grote impact op de Europese markt, omdat het gaat om de import van verse kipfilet en borstvlees. Hier hebben vooral bedrijven die leveren aan de groothandel, horeca en verwerkers last van. De Nederlandse import groeide met 12% naar 430.000 ton.
Vooruitzichten
De toekomst van de Nederlandse markt voor pluimveevlees ziet er goed uit. In de herfst- en wintermaanden is er veel vraag, al is er weinig groei in productie volgens broederijen en slachterijen. Dit betekent dat de markt ook de rest van het jaar in balans kan blijven. Analisten van de Rabobank verwachten meer druk op de markt vanuit het bulksegment als gevolg van groeiende import vanuit Oekraïne en groeiende productie in Polen.
De prijs blijft tot slot ook een belangrijke factor. Zowel consumenten als klanten uit de retail, groothandel en foodsector proberen de kosten te beperken. Hierdoor staat de vraag naar duurdere producten, concepten en afzetkanalen onder druk. Lager geprijsde producten worden juist aantrekkelijker.